11 apr

Foajén, Alnarpsgården, Alnarp

Värt att veta: Laga lagrad lök - ett tårdrypande föredrag

evenemang | interna händelser | seminarier, workshops |

Vore det inte bättre om vi slapp att gråta när löken hackas?

Vanlig gul lök är ett naturens underverk. Lökar kan lagras flera månader och ändå behålla både smak och nyttighet.

Lök är en globalt viktig gröda. I Indien har lökpriset politisk betydelse och kan vara den faktor som avgör om en premiärminister får sitta kvar eller ej.

Att minimera svinn under lagringstiden är positivt både för odlare och konsument. Men vore det inte bättre om vi slapp att gråta när löken hackas?

Om detta och mycket annat kommer Lars Mogren att prata i sitt föredrag.

Lars Mogren är forskare vid Institutionen för biosystem och teknologi. Lars doktorerade 2007 på en avhandling om odlingsmetodens betydelse för bioaktiva ämnen i gul lök. Ibland blir han kallad ”lökdoktor”, men han har hittills inte lyckats bota en enda sjuk lök. Trots många tårar (pga lökhackning) under sin forskarkarriär är han oftast glad. Favorit-lök-rätt: Löksoppa.

Tid: 2019-04-11 15:00 - 15:40
Ort: Alnarp
Lokal: Foajén, Alnarpsgården
Arrangör: LTV-fakulteten, SLU-Biblioteket
Mer information:

SLU Alnarp bjuder in studenter och anställda, men även företagare på campus, alumner och intresserad allmänhet till öppna föreläsningar. Vi bjuder på fika så långt det räcker. Kom klockan 15 – föreläsningen börjar tio över! Föredraget tar cirka 20 minuter och efteråt finns tid för frågor och diskussion.

Föredraget ingår i Värt att veta – en serie med öppna föreläsningar vid SLU Alnarp.

Föredragsserien Värt att veta är ett samarrangemang mellan fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, SLU-biblioteket och kommunikationsavdelningen LTV.