19 maj

Utomhus, Vännforsbäck, Vännäs

Konst, vetenskap och träd – en invigning

evenemang |
Spillträ

Välkommen till invigningen av ett skogskonstverk och en vetenskaplig presentation om dött trä och dess roll i skogens ekosystem.

Tillsammans med Bildmuseet och Kullar & Klang bjuder Future Forests in forskare vid Umeå universitet, SLU och Skogforsk att delta vid invigningen av ett skogskonstverk. Verket heter Waste waste waste (Spill spill spill) och har skapats av Malin Arnell och Åsa Elzén.

På invigningen följer en vetenskaplig presentation om dött trä och dess roll i skogens ekosystem, samt utrymme för diskussion.

Evenemanget består av en introduktion av Moa Sandström (skogsintendent, Kullar & Klang), Anca Rujoiu (intendent, Bildmuseet) Janina Priebe (biträdande programansvarig, Future Forests vid Umeå Universitet) och Jörgen Sjögren (Universitetslektor och koordinator för kompetensområdet Restaureringsekologi, SLU), samt en dialog med konstnärerna.

Invigningen av skulpturen kommer att innehålla ett performativt stycke och en gemensam promenad i skogen.

Tid: 2024-05-19 10:00 - 15:00
Ort: Vännforsbäck, Vännäs
Lokal: Utomhus
Arrangör: Future Forests
Mer information:

Anmäl dig på denna länk. Antalet platser i bussen är begränsade - först till kvarn-principen gäller.

Program

Vi erbjuder bussresa till och från Vännäs. Bussen går 10:00 från Umeå universitet och åker tillbaka vid 15:00. Lunch ingår för de som har anmält sig.