Erfaren vattenforskare ny koordinator på Vattenforum

Publicerad: 30 oktober 2018

Leonard Sandin började den 1 november som koordinator på Vattenforum på SLU. Han arbetar i dag som forskare på institutionen för akvatiska resurser med fokus på vattendragsekologi. Tjänsten är på 40 procent.

– Jag har bra koll på vattenfrågor på SLU och vilka forskare som har vatten som ämne, helt eller delvis. Innan jag kom till akvatiska resurser arbetade jag 18 år på institutionen för vatten och miljö. Vatten är så många saker på SLU och vi som forskar om vatten har olika ingångar i frågeställningar kopplat till vatten. Därför är Vattenforum så viktigt. Det är viktigt att vi samverkar mer kring vattenfrågor, att vi vattenforskare intresserar oss mer för vad de andra vattenforskarna sysslar med. Där har vi mycket att vinna.

Leonard vill lyfta vattenfrågorna så att SLU:s kompetens syns tydligare.

– Vatten är så mycket större del av SLU:s verksamhet än vad kanske många utanför SLU tror. De vet ofta inte att forskningsresultat kommer från SLU. Ämnet har inte så tydlig profil på SLU som det skulle kunna ha. Det är faktiskt omkring 300 forskare på SLU som forskar om vatten i någon form. Men Vattenforum som bas har SLU mycket större möjlighet att synas och verka i sammanhang där vatten avhandlas och det är en bra möjlighet att främja hela SLUS vattenverksamhet

Leonards företrädare Sara Gräslund har börjat bygga upp verksamheten inom forumet på flera viktiga områden så han säger att det många gånger bara är att fortsätta där Sara slutade.

– Grunden är lagd på det bästa sätt. Och jag har blivit lovad att få hjälp med hemsidan. Det Twitterkonto som Sara startade (@SLUwater) har många viktiga följare och det måste förvaltas väl. Jag är övertygad om att sociala medier kan användas på ett bra sätt för att nå ut med Vattenforums verksamhet och skapa kontakter utanför SLU.

Leonards arbetsplats är Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm men räknar med att en dag i veckan vara på Ultuna.

Bakgrund

• För att stärka SLU:s vattenprofil bildades 1 januari 2018 ett vattenforum på SLU med bas på NJ-fakulteten. Det ska främja vattenfrågor på hela universitetet och underlätta samarbeten och samverkan, inklusive tvärvetenskapligt samarbete.
  • Tanken är att på sikt stärka SLU:s bidrag till vattenaspekterna i Agenda 2030, både genom att öka synligheten utåt av SLU:s vattenverksamhet och främja ökat samarbete inom universitetet.
  • Ämnen som på något sätt berör vatten finns på alla fakulteter. Det kan gälla allt från dricksvatten, näringsläckage från åkrar, dagvatten i städer, till ekosystem längs kuster och i hav, och allt från förvaltningssystem och estetik till hydrologisk modellering och vattenrening.

Leonard Sandin, Forskare FLK
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, Enheten för stora sjöar, SLU
leonard.sandin@slu.se, 010-478 42 28