Koordinator för sortprovningsverksamhet inom trädgårdsgrödor

Publicerad: 26 januari 2021

Stiftelsen Trädgårdsodlingens Elitplantstationen (EPS) har fått uppdraget från SLU via SLU Grogrund att utveckla och etablera en verksamhet för sortprovning av trädgårdsgrödor.

Elitplantstationen söker en koordinator för att utveckla och etablera ett system för urval av sorter inom trädgårdsnäringen i Sverige, som skall bidra till en ökad tillgång till växtsorter som möjliggör en konkurrenskraftig och hållbar trädgårdsproduktion i hela Sverige.

Dina arbetsuppgifter

Som koordinator skall du ta fram och utveckla modeller för sortprovning/urval av olika grödor inom trädgårdsnäringen och bygga upp och etablera en långsiktigt hållbar struktur för svensk sortprovningsverksamhet. I rollen som koordinator har du en centralt kommunikativ roll kopplad till aktörer i branschen. Du skall rådgöra med handelsledet om vad som efterfrågas och kommunicera marknadens önskemål och informera dig om fröfirmor/sortagenturer aktuella sortmaterial. Vidare planera verksamheter, upprätta avtal, budgetera, analysera och sammanställa resultat och hålla informationsträffar och kommunicera erfarenheter. Ett arbete som kräver att du även är med ’på fältet’.

Du kommer att arbeta under verksamhetsledaren vid EPS med eget budget- och redovisningsansvar. En referensgrupp skall vara rådgivande vid val av sorter och modeller och en styrgrupp kommer att finnas till din hjälp.

Du erbjuds

•  Att arbeta med ett angeläget och utvecklande uppdrag där du ges möjligheten att etablera ett nytt verksamhetsområde och bygga upp ett stort nätverk i samspel med olika aktörer.
•  Möjligheter för etablering av internationella kontakter.

Vi söker dig som vill vara med att utveckla svensk trädgårdsodling

•  Har en högskoleutbildning inom Trädgård/Jordbruk.
•  Har arbetslivserfarenhet inom trädgårds eller jordbruksbranschen från fältverksamhet.
•  Är strukturerad, problemlösande, ansvarstagande och uthållig.
•  Är lyhörd och har en konstruktiv lösningsinriktad förmåga.
•  Har förmåga att ta initiativ, arbeta självständigt och ta hjälp där det behövs.
•  Talar och skriver obehindrat på såväl svenska som engelska.
•  Har B-körkort.

Hoppas vi har fångat ditt intresse, vi ser fram emot din ansökan! Om du vill veta mer, kontakta gärna Elisabet Martinsson, verksamhetsledare vid Elitplantstationen.

Övrig information

Start: Snarast

Arbetstider: Heltid

Sista ansökningsdag är 2021-02-22

Plats: Huvudkontoret är placerat i Kristianstad men verksamhetsfältet är hela Sverige, vilket innebär delvis fri placering. Anställningsform: Lön, villkor och dylikt diskuteras separat. Ansökan skickas till Stiftelsen trädgårdsodlingens Elitplantstation Balsgårdsv. 33 29194 Kristianstad eller via platsannonsen på Gröna jobb.

Fakta:

EPS är en stiftelse som kom till i början av 1980-talet på initiativ av motsvarigheterna till Jordbruksverket, LRF Trädgård och Sveriges Lantbruksuniversitet SLU. Målet är att stödja, främja och bedriva forskning, utveckling och produktion av ett friskt och sortäkta växtmaterial anpassat till svenskt klimat. EPS är idag navet i ett nätverk, bestående av trädgårdsbranschen, myndigheter och SLU, som tillsammans väljer ut, testar, dokumenterar, producerar och marknadsför ett kvalitetssäkrat växtmaterial till offentliga miljöer och hemträdgårdar samt yrkesodlingen.

Elisabet Martinsson, verksamhetsledare
Elitplantstationen