Prestigefyllt pris till SLU-doktorand

Publicerad: 01 juli 2022
Hasitha Priyashantha, som har fått ett pristgefyllt pris, står i labbet, foto.

Hasitha Priyashantha disputerade vid SLU:s institution för molekylära vetenskaper i september 2021. Nu har en av hans artiklar utsetts av The American Dairy Science Association (ADSA) till årets bästa reviewartikel i ämnet mejeri författad av en doktorandstudent.

ADSA är en internationell organisation som samlar utbildningsaktörer, forskare och näringsrepresentanter i syfte att främja mejeriindustrin. Utmärkelsen delades nyligen ut i samband med ADSA:s årliga möte i Kansas i juni.

Artikeln som Hasitha Priyashantha belönats för beskriver hur olika faktorer på gården påverkar inte bara mjölkens sammansättning och teknologiska egenskaper, utan även kvaliteten på osten. Genetik, foder och utfodringsstrategi, inhysnings- och mjölkningssystem är exempel på faktorer som påverkar mjölkens sammansättning. Vidare påverkas den obehandlade mjölkens mikroflora av olika faktorer på gården vilket kan ha betydelse för smaken hos vissa osttyper. Artikeln är publicerad i Journal of Dairy Science, en av de mest prestigefyllda tidskrifterna inom ämnet.

– Det är en stor ära att få utmärkelsen för den mest framstående reviewartikeln författad och publicerad av en doktorand under det gångna året. Jag vill särskilt tacka min huvudhandledare professor Åse Lundh som uppmuntrat och stöttat mig samt nominerat mig till priset, säger Hasitha Priyashantha.

Priset och artikeln

Läs om presentationen av Hasitha Priyashantha på ADSA:s webb här

Läs artikeln här Current understanding of the influence of on-farm factors on bovine raw milk and its suitability for cheesemaking

Hasitha Priyashantha, PhD