Nya metoder för att tämja den fruktade jordgubbsbladlusen

Publicerad: 22 augusti 2022
En grön insekt på ett grönt blad. Foto.

Jordgubbsbladlusen är en ny skadegörare som kan sprida skadliga virus till svenska jordgubbar. En studie vid SLU i Alnarp visar att arten nu är vanlig i sydvästra Sverige, men att dess utbredning kan bromsas med hjälp av resistenta plantor och naturliga fiender.

Jordgubbsbladlusen är en fruktad bladlus eftersom den kan sprida en mängd nya skadliga virus till svenska jordgubbsplanteringar.

– Den är vanlig i centrala Europa, men fram till nyligen fanns den inte i Sverige. Men de senaste åren har jordgubbsbladlusen vandrat in i Skåne och Halland och kan förmodligen sprida sig vidare norrut tack vare klimatförändringarna, berättar professor Johan A. Stenberg.

Jordgubbsbladlusen är allmänt förekommande i Skåne

En studie från SLU i Alnarp visar att jordgubbsbladlusen nu är allmänt förekommande på smultron i Skåne. Det är oroande eftersom vilda smultron kan fungera som en språngbräda för bladlössen som därifrån kan angripa nya jordgubbsodlingar.

Tillsammans med forskare vid Köpenhamns universitet har SLU dock visat att användningen av resistenta plantor och sortblandningar kan påverka både nya och gamla bladlusarter och deras naturliga fiender.

Sortblandningar attraherar naturliga fiender

Förekomsten av bladlöss och deras naturliga fiender studerades på ett försöksfält i Alnarp i södra Sverige. I försöket användes rutor med kombinationer av 20 olika smultronsorter.

– Problemet med jordgubbsbladlöss var mycket mindre på resistenta sorter. Resistenta sorter var dessutom mycket effektiva mot den vanliga gurkbladlusen. Vi såg också att försöksrutor med sortblandningar attraherade betydligt fler av bladlössens naturliga fiender, som näbbskinnbaggar och nätvingar säger Nimra Musaqafa, doktorand vid Köpenhamns universitet.

Den sammantagna effekten av sortblandning på jordgubbsbladlusen är dock tveksam eftersom de själva verkar trivas bra i sortblandade odlingar.

Resultaten blir användbara för att designa jordgubbsodlingar

– Resultaten kan tillämpas på jordgubbar och studien kan därför användas för att komponera nya integrerade växtskyddskoncept som gör att vi kan få överhanden gentemot både gamla och nya bladlöss och de virus som de sprider, avslutar Johan A. Stenberg.

Johan Stenberg

Porträttfoto av en man utomhus.

Professor vid institutionen för växtskyddsbiologi
johan.stenberg@slu.se
Telefon: 040-41 53 78, 070-6220042