Tre miljoner till forskning om trubbnosiga hundars hälsa

Publicerad: 23 april 2024
En trubbnosig hund hos veterinären

Trubbnosiga hundar och katter drabbas ofta av sjukdomstillstånd som orsakas av deras platta huvudform och som påverkar deras livskvalitet negativt. Nu bidrar Svenska Djurskyddsföreningen med ytterligare tre miljoner till viktig forskning om hur besvär kan förebyggas, men också hur diagnos och behandling av drabbade djur ska göras bäst.

Trubbnosiga hundar som exempelvis fransk- och engelsk bulldogg samt mops kan drabbas av andningsbesvär som leder till ansträngd andning, dålig ork, svårigheter med temperaturregleringen och sömnstörningar.

Katter som perser- och exotic har problem med trånga näsborrar, trånga tårkanaler, ögonlocksproblem och vattenskalle.

Hälsoproblemen brukar sorteras som Brakycefali-relaterade tillstånd hos hundar och katter och förkortas BOAS.

Bättre djurhälsa

Svenska Djurskyddsföreningen som sedan tidigare stödjer två års lönemedel för Maria Dimopoulous pågående doktorandprojekt inom BOAS-forskning stöttar nu med ytterligare tre miljoner för att forskningen ska förstärkas och utökas med sikte på bättre djurhälsa. Med i projektet finns också Ingrid Ljungvall, Åke Hedhammar, Göran Andersson och Jane Ladlow.

- Boas är ett djurskyddsproblem som orsakar betydligt lidande och har stor inverkan på djurens hälsa och välfärd. Det är viktigt för oss och våra medlemmar att bidra till forskning som kartlägger tillståndet och även visar hur det kan förebyggas, säger Lillemor Wodmar, ordförande för Svenska Djurskyddsföreningen.

Både förebygga och behandla

Eva Skiöldebrand, professor på institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap vid SLU är mycket tacksam för det generösa stödet från Svenska Djurskyddsföreningen:

- Donationen gör det möjligt för Maria Dimopoulou, doktorand vid institutionen för kliniska vetenskaper att tillsammans med den övriga BOAS-forskningsgruppen att ta ett ordentligt grepp kring den här forskningsfrågan som är väldigt omfattande och, som är så viktig för de kortnosiga hundrasernas framtida välfärd.

Målet med forskningen är inte bara bättre förebyggande arbete för att minska sjukdomens förekomst utan också bättre behandling av drabbade katter och hundar. Med hjälp av stödet vill forskarna öka kunskapsutbyte och kunskapsspridning om brakycefalirelaterade hälsoproblem.