Fotröta och smittsam digital dermatit hos får

Senast ändrad: 18 februari 2024
Klöv med fotröta

Klövsjukdomarna fotröta och smittsam digital dermatit (CODD) leder till hälta och skapar betydande problem för både djurvälfärd och produktion. Det är därför viktigt att övervaka och begränsa deras utbredning. Sjukdomarnas förekomst har studerats tidigare, då genom undersökning av klövar från slaktlamm. Den studie som presenteras här gjordes år 2022 på vuxna får i fält. Förekomsten av de bakterier som associeras med sjukdomarna undersöktes också.

I studien deltog 99 besättningar där djurägarna fotograferade klövar på ett urval av sina djur och tog prov för bakterieanalys. Fotona bedömdes visuellt och proven diagnostiserades på laboratorium.

Fotröta förekom hos 0,7 % av fåren och 2,0 % av besättningarna, vilket liknar resultaten från den studie som gjordes 2020. Ingen CODD diagnostiserades. Fotrötebakterien Dichelobacter nodosus påvisades hos 5,7 % av fåren och i 9,1 % av besättningarna. Alla bakteriestammar var dock godartade.

Fotröta kan förvärras vid saminfektion med andra bakteriearter, t.ex. Fusobacterium necrophorum och bakterier av släktet Treponema. Förekomsten av F. necrophorum var låg och endast en mildare underart kunde påvisas. Treponema fanns hos 65 % av individerna och i 83 % av besättningarna, men inga av de arter som tidigare associerats med klövsjukdomar hos får kunde påvisas.

Resultaten antyder en låg förekomst av fotröta, elakartade D. nodosus-stammar och CODD i Sverige. Fortsatt arbete med informationsspridning, kontrollprogram och saneringsåtgärder krävs dock för att upprätthålla denna gynnsamma situation.

Länk till artikeln

Rosander A, Mourath S, König U, Nyman A, Frosth S. 2023. Field study on the prevalence of ovine footrot, contagious ovine digital dermatitis, and their associated bacterial species in Swedish sheep flocks. Pathogens 12, 10.

Anna Rosander