Kartläggning av E. coli-bakterier hos kycklingar med underhudsinflammation

Senast ändrad: 04 april 2024
Kycklingar äter ur tråg

Kycklingar är Sveriges till antalet vanligaste livsmedelsproducerande djur och forskning om deras hälsa och välfärd pågår på SLU. I kycklingens tarm finns Escherichia (E.) coli-bakterier naturligt och vissa varianter kan orsaka infektioner i olika organ. Ett exempel är underhudsinflammation (cellulit) som vid slakt ofta leder till att kroppen kasseras som livsmedel.

Som ett led i att förstå mer om hur cellulit utvecklas obducerade och provtog vi kycklingar som sorterats bort på ett slakteri. Hela arvsmassan från de E. coli-bakterier som isolerades från cellulit och olika inre organ kartlades.

Resultaten visade att de provtagna kycklingarna hade E. coli i underhuden och att samma bakterievariant ibland även spridits till inre organ. Det var dock svårt att förutsäga förekomsten av E. coli i organ baserat på de sjukliga förändringar som kunde ses vid obduktion. Vi fann flera typer av E. coli, men hos de flesta undersökta kycklingar från en enskild gård var det samma variant som orsakade cellulit.

Sammanfattningsvis visar vår studie att de flesta kycklingar med cellulit bara har bakterier lokalt under huden. Däremot kan det vid köttbesiktning på slakteriet vara svårt att hitta de kycklingar där E. coli även har spridits till inre organ.

Studien finansierades av Stiftelsen Svenska Kycklinguppfödare samt Ivar och Elsa Sandbergs fond.

Jonare L, Östlund E, Söderlund R, Hansson I, Aspan A, Jansson DS. 2023. Core genome multilocus sequence typing (cgMLST) confirms systemic spread of avian pathogenic Escherichia coli (APEC) in broilers with cellulitis. Veterinary Microbiology 282, p 109755