Ur SLU:s kunskapsbank

Grisen sover sött när narkosen är rätt

Senast ändrad: 28 november 2019

Inom EU finns särskilda krav på läkemedelsbehandling av livsmedelsproducerande djur. Få narkosmedel uppfyller kraven och när de narkosmedel som är godkända används till gris karaktäriseras sövningen av oberäknelig längd och djup. Konsekvensen av ett oförutsägbart narkosprotokoll är osäkerhet för behandlande veterinär och försämrad djurvälfärd.

Forskare vid SLU har utvärderat om en epiduralbedövning som tillägg till narkosen medför några fördelar eller inte. Epiduralbedövning används ofta inom djursjukhusmiljö, men det saknas rapporter från användning i stallmiljö.

Utvärderingen av kombinationen visar att grisarna sover djupare och behöver mindre smärtlindring och narkosmedel än grisar som sövs utan epidural. Proceduren kunde genomföras på ett säkert sätt i stallmiljön och veterinärer har därmed möjlighet att söva grisar med större förutsägbarhet samtidigt som djurvälfärden för grisen förbättras.

Forskningsnyhet från SLU, publicerad september 2015

Länk till artikeln:

Referens:

Carl Ekstrand, Marie Sterning, Love Bohman & Anna Edner. (2015). Lumbo-sacral epidural anaesthesia as a complement to dissociative anaesthesia during scrotal herniorrhaphy of livestock pigs in the field. Acta Veterinaria Scandinavica. 57:33 doi:10.1186/s13028-015-0124-0

Carl Ekstrand
Universitetslektor, institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap (BVF); enheten för farmakologi och toxikologi

E-post: carl.ekstrand@slu.se