Ur SLU:s kunskapsbank

Mjölkkors hull påverkar hälsa och fruktsamhet

Senast ändrad: 09 oktober 2020

Det är känt att mjölkkors hull efter kalvning har betydelse för fruktsamheten i kommande brunstcykler. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet jämförde hull och brunstfunktion hos raserna Svensk röd och vit boskap (SRB) och Svensk Holstein (SH).

Brunstfunktionen bedömdes genom att mäta halter av hormonet progesteron i mjölken, två gånger i veckan under 12 veckor från kalvning och framåt. Forskarna mätte även hormoner och andra ämnen i blodet som speglar kornas ämnesomsättning.

Resultaten visade att onormala progesteronkurvor var vanligare hos kor av rasen SRB än hos SH. Hos SRB sågs också oftare en nedsatt känslighet för hormonet insulin. Då SRB-korna i genomsnitt var fetare än SH-korna kunde studien dessvärre inte avgöra om skillnaderna i fruktsamhet och insulinkänslighet berodde på ras, hull eller kanske på båda faktorerna.

Forskningsnyhet från SLU, publicerad februari 2017

Länk till artikeln

Referens

O'Hara, L. A., Båge, R and Holtenius K. 2016. The impact of body condition after calving on metabolism and milk progesterone profiles in two breeds of dairy cows. Acta Veterinaria Scandinavica, 2016 58(Suppl 1):68.

Elisabeth Maria Andrée O'Hara
Doktorand, utbildningsadministratör vid institutionen för husdjurens utfodring och vård (HUV); näringslära idisslare

E-post: lisa.ohara@slu.se