Ur SLU:s kunskapsbank

Hur påverkas skritten av att hästen går på tygeln?

Senast ändrad: 05 juli 2021

Vid tävling med ridhästar påverkas resultatet bland annat av hur hästen rör sig i olika gångarter och hur den håller huvudet och halsen. Många ryttare ser en svårighet i att få hästen att röra sig regelbundet i gångarten skritt samtidigt som hästen går på tygeln, det vill säga håller huvud och hals i önskvärd position. Det är oklart hur huvudets positioner påverkar rörelsemönstret i olika gångarter.

I en internationell studie ledd av forskare från Sveriges lantbruksuniversitet studerades sju högutbildade dressyrhästar när de reds på en rullmatta med inbyggd tryckmätning. Ryttarna fick rida hästarna i sex olika huvud- och halspositioner. Samtidigt registrerades hästens rörelsemönster med höghastighetskameror.

När hästarna reds så att huvudets och halsens rörelse begränsades sågs en tydlig påverkan på rörelsemönstret med en kortare steglängd och minskad rörelse i ryggen. Vid en lång och låg halsposition bibehölls den steglängd och de ryggrörelser som sågs när hästen skrittades fritt med lång tygel. Hästarnas rörelsemönster påverkades betydligt mer av de olika huvud- och halspositionerna i skritt än i trav.

Studien är finansierad av Stiftelsen Hästforskning.

Länk till publikationen

Referens

M. Rhodin, A. Byström, L. Roepstorff, E. Hernlund, P. R. van Weeren, M.A. Weishaupt and A. Egenvall. (2018) The effect of different head and neck positions on kinematics of elite dressage horses ridden at walk. Comparative Exercise Physiology: 14 (2) - Pages: 69 - 78.

Marie Rhodin
Forskare, Universitetslektor vid Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB); Avdelningen för anatomi och fysiologi samt Avdelningen för hippologi
Telefon: 018-672194
E-post: marie.rhodin@slu.se