Ur SLU:s kunskapsbank

Blodmarkör för prostatastorlek hos hund visar inte tillväxt

Senast ändrad: 18 augusti 2021
Labradorhane

Äldre okastrerade hanhundar får ofta prostataförstoring. En forskargrupp vid Sveriges lantbruksuniversitet har tidigare visat att blodmarkören canine prostate specific esterase, CPSE, ger en uppskattning av prostatas storlek. I en uppföljande studie har samma grupp nu undersökt om koncentrationen CPSE också kan visa hur mycket prostatan kommer att växa i framtiden.

I tillväxtstudien kontaktades hundägarna som deltog i den första studien återigen efter tre år, och 22 av 79 hundar deltog i en uppföljande ultraljudsundersökning av prostatan.

Den ursprungliga CPSE-koncentrationen kunde inte kopplas till hur mycket prostatan hade växt under treårsperioden, men även vid uppföljningen sågs ett samband mellan CPSE och prostatas storlek. 11 % av de 79 hundarna i första undersökningen hade utvecklat prostataproblem under de 3 åren som gått sedan den första undersökningen.

Studien visar att CPSE är associerat med prostatastorlek men inte med tillväxthastighet, och bekräftar att prostataproblem är vanliga hos äldre okastrerade hanhundar.

Länk till publikationen

Referens

Holst BS, Carlin S, Fouriez-Lablée V, Hanås S, Ödling S, Langborg LM, Ubhayasekera SJKA, Bergquist J, Rydén J, Holmroos E, Hansson K. Concentrations of canine prostate specific esterase, CPSE, at baseline are associated with the relative size of the prostate at three-year follow-up. BMC Vet Res (2021), 17(1):173

Bodil Ström Holst