Ur SLU:s kunskapsbank

Resorberbart implantat testad vid kastration av tik

Senast ändrad: 03 juni 2021
Närbild av kastration av tik. Foto.

Avlägsnandet av äggstockar vid kastration av tik kan vara tekniskt krävande och innebär risk för komplikationer. För att förenkla och standardisera ingreppet har det resorberbara implantatet LigaTie® utvecklats. Implantatet är en självlåsande loop som används för att knyta av vävnad, som ett alternativ till traditionell ligering med kirurgisk tråd.

I denna studie undersöktes möjligheten att använda implantatet för att knyta av vävnad vid äggstockarna (mesovariet) hos tikar och resultaten jämfördes med traditionell ligering. Implantatet användes på 21 tikar och traditionell ligering användes på 24 tikar.

Resultaten visade att det självlåsande implantatet kan användas för att ligera vävnad vid äggstockarna hos tikar och att operationstiden förkortades signifikant. Tidsbesparing är av vikt eftersom det medför kortare narkostid. Större tidsbesparing kan möjligen förväntas när en mindre erfaren kirurg utför ingreppet och vid dubbel ligeringen av vävnad, vilket är rekommendationen vid traditionell ligering.

Länk till artikel:

Referens:

Matheus Roberto da Mota Costa, André Lacerda de Abreu Oliveira, Renato Moran Ramos, Leonardo Waldstein de Moura Vidal, Niklas Borg and Odd V. Höglund. Ligation of the mesovarium in dogs with a self-locking implant of a resorbable polyglycolic based co-polymer: a study of feasibility and comparison to suture ligation. BMC Research Notes. 2016, 9:245. DOI: 10.1186/s13104-016-2042-2

Odd Höglund
Universitetslektor vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); enheten för hund, katt och andra smådjur

E-post: odd.hoglund@slu.se

CV Odd Höglund