Ur SLU:s kunskapsbank

Andningsfrekvens för övervakning av hjärtsvikt

Senast ändrad: 09 december 2021

Hjärtsvikt innebär att hjärtat av någon anledning är försvagat och inte kan pumpa blod i tillräcklig omfattning. Vid kongestiv hjärtsvikt stasas blod bakåt i pumpsystemet, vilket leder till vätskeansamling i till exempel lungor eller buk. Vätskeansamling i lungorna hos hundar och katter ökar andningsfrekvensen vid vila och sömn.

Forskare vid SLU har tidigare visat att friska hundar och katter, och hjärtsjuka hundar och katter som inte har utvecklat tecken på hjärtsvikt, oftast har en andningsfrekvens lägre än 30 andetag/min under vila och sömn i hemmiljö. Motsvarande frekvens hos individer med behandlad kongestiv hjärtsvikt var tidigare okänd.

Studien undersökte andningsfrekvens hos hundar och katter med kongestiv hjärtsvikt, stabiliserad med medicinsk behandling, under vila respektive sömn i hemmiljö. Hundar och katter i olika temperaturzoner i världen undersöktes. Majoriteten av individerna i studien hade en andningsfrekvens lägre än 30 andetag/min under vila och sömn. Frekvensen var oberoende av dos vätskedrivande medicin.

Resultaten är värdefulla när djurägare och veterinärer vill säkerställa att hundar och katter med hjärtsvikt är stabila på insatt medicinering under vård i hemmet.

Länk till artikeln

Referens

F. Porciello, M. Rishniw, I. Ljungvall, L. Ferasin, J. Haggstrom, D.G. Ohad. Sleeping and resting respiratory rates in dogs and cats with medically-controlled left-sided congestive heart failure. The Veterinary Journal. Volume 207, January 2016, pages 164–168. doi:10.1016/j.tvjl.2015.08.017

Ingrid Ljungvall, Universitetslektor