Umeå

Senast ändrad: 16 april 2024
Röbäcksdalen huvudbyggnad. Foto.

Institutionens enhet i Umeå tillhörde tidigare institutionen för norrländsk jordbruksvetenskap vars forskning spände över såväl husdjurs- som växtodlingsfrågor, ofta med särskild relevans för det norrländska lantbruket. I och med detta finns fortfarande en anknytning till växtodlingsrelaterade frågor, likväl som regional hänsyn. Närheten till forskningsladugården och markerna på Röbäcksdalen är viktig för verksamheten. I Umeå finns också ett välutrustat laboratorium med bl.a. teknik för mätning av smältbarhet samt metan och andra gaser. Vattenbruk är ett annat verksamhetsområde, med nära koppling till produktionen av matfisk i norra Sverige.

Samarbeten pågår med exempelvis Norrmejerier och Luleå tekniska universitet samt regionala myndigheter och organisationer, förutom mer gängse nationella och internationella samarbeten och kontakter.

Några aktuella forskningsområden är bete för mjölkkor, metoder för att reducera metan från mjölkkor, metoder för objektiv bedömning av kött- och ostkvalitet, smakfel i mjölk samt kalvars stallmiljö.