Jag har blivit naturvägledd till den jag är

Senast ändrad: 26 januari 2024

Naturvägledare är ärligt talat bland det finaste jag vet. Jag kan knappt komma på något viktigare långsiktigt arbete än att få ut fler i naturen. Dessutom har ni naturvägledare genom åren varit en central del av mitt liv.

På CNV-konferensen “Naturvägledning för framtiden” uppmanade berättaraktivisten Mary Alice Arthur oss att tänka på orden vem, hur, varför och vad i förhållande till naturen. Vem fick ut oss i naturen? Hur är vi kopplade till den? Varför besöker vi naturen? Vad gör vi där?

För mig kretsar svaren på dessa frågor kring naturvägledning på ett eller annat sätt. Jag kom ut i naturen som liten grabb eftersom utflykter var en naturlig del av barndomen. Min far, mor, farbror, farmor och morfar var inte naturvägledare på visitkorten, men de väckte mitt intresse genom att vägleda mig i naturen.

Naturvägledning kan ta sig många uttryck. Här en mosskurs. Foto: Erik Hansson

Sedan dess har det passerat mängder av naturvägledare i mitt liv och jag minns förvånansvärt många av dem, för att ha så dåligt minne. Skogsmulleledaren som fick skogen att verka så full av liv med sina berättelser. Fågelskådaren som jag tyckte verkade vara en superhjälte med superhörsel som kunde känna igen varenda fågel som flög förbi på ett knappt hörbart pip. Botanikläraren som hade minst en handfull anekdoter per växt. Entomologen som med oändligt tålamod svarade på frågor om småkrypen vi hittade. Skogsbiologen som förklarade hur enskilda arter kan berätta något om hela skogen.

Eller för all del David Attenboroughs naturdokumentärer, Linnea Helmerssons bok "Kryptogamguiden", Jenny Berntson-Djurvall i Naturmorgon, Bo Mossbergs illustrationer eller Martin Emtenäs i Mitt i naturen. Alla har de väglett mig i naturen, om än inte personligen, och är därmed ett svar på hur jag är kopplad till naturen.

Det är också naturvägledare som är svaret på varför jag besöker naturen och vad jag gör där. Det är ju ni som lärt mig det mesta jag kan och det är det jag lärt mig som gör att jag antagligen uppskattar naturen ännu mer idag än när jag tog mina första Skogsmullekliv i mossan.

Jag brukar ofta fråga de forskare, miljöhjältar och naturexperter jag intervjuar till Natursidan.se om vad det var som tände deras naturintresse från första början. Jag överdriver inte om jag säger att nästan alla svarar att det är någon person som visat dem vad som finns att upptäcka i naturen. En naturvägledare helt enkelt. Med eller utan titel.

Känn ingen press, men jag tror att varje guidning har potential att väcka en ny slumrande naturvän. Tack för alla som ni väckt.

Av: Erik Hansson

Möt andra naturvägledare i intervjuer på CNV:s webbplats.

Om textförfattaren

Erik Hansson är gästskribent i Naturvägledaren 2:2018. Erik är journalist och driver Natursidan.se. Han är också en av initiativtagarna till Biologiska mångfaldens dag i Sverige

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU