Fältinventering av Lövskogar och Gräsmarker

Senast ändrad: 26 januari 2024

Den nya metodiken bygger på ett urval från flygbildsinventerade data. Inventeringen består av två inventeringar i två steg. Första steget är en flygbildsinventering och andra steget är en fältinventering. Alla provytor klassas genom en flygbildsinventering. Dessa klasser kombineras till urvalsklasser som används för att slumpmässigt välja ut provytor som ska fältinventeras. Eftersom en stor andel av Sveriges landskap innehåller både lövskog och gräsmark finns stora synergieffekter i att inventera lövskogar och gräsmarker.

Syftet med att fältinventera

I fältinventeringen registreras data som inte kan fås genom flygbildsinventeringen så som den slutliga naturtypsklassningen, kvalitetsvariabler samt artförekomster.

Samordning

Personal till de tre fältinventeringarna: Lövskogar och Gräsmarker, Fjällen samt Havsstrand, rekryteras och utrustas gemensamt, vilket spar tid och kostnad.

Vilka provytor inventeras?

Varje trakt består av 196 cirkelprovytor. Enbart de provytor som innehåller de eftersökta gräsmarkerna eller lövskogarna väljs ut för fältinventering. Finns det många provytor inom trakten som potentiellt innehåller de eftersökta naturtyperna sker ett slumpmässigt urval.

image0lbco.png

Figur 1. Provytestorlekar och variabler som ingår i inventeringarna.

Provytor och variabler

Cirkelprovytorna har en radie på 10 meter. Inom varje provyta finns det 3 småprovytor samt en tillhörande 0,1 ha stor bedömningspolygon. Vi registrerar bland annat naturtyper (inklusive annex 1-naturtyper som ingår i habitatdirektivet), marktäcke, markanvändning, kvalitetsvariabler, vegetation och arter. En överblick över variablerna återfinns ovan.

Dataflöde i fält

I fält samlas data in i tre appar. Data skickas ner via ESRIS moln och laddas kontinuerligt ner till en server vid SLU. Data kan sedan kontrolleras i statusportalen.

image56fg.png

Utbildning och support

En stor gemensam utbildning hålls varje år, en för varje inventering. Så långt som möjligt arbetar ny personal i par med en äldre. Under hela inventeringens gång finns support från kontoret som kan svara på frågor, studera inskickade foton och hjälpa till att lösa uppkomna problem.

Data samlas i tre Appar

Vi använder oss av en variant på ESRIs Survey system, för våra tre huvud appar. En för data relevant på provytenivå inklusive fotografier, en för data som är relevant på delytenivå samt en artapp för data från våra tre småprovytor. Dessutom har vi två egentillverkade hjälpappar. En för att spara fältfoton som är för stora för ESRI-appen och  en för att hantera delningar av provytor.

Statusportalen

Här finns all information, tillgänglig från fält och från kontoret. Personalen får sina tilldelade trakter, kan planera sin tid i fält, och rapportera var man befinner sig. Hit skickas också alla data som kan kontrolleras och rättas dels av fältpersonalen själva, samt av personalen på kontoret.

Det finns felkontroller inbygda i flödet. Ett exempel är att artobservationer kontrolleras mot artportalens förekomster, vilken talar om ifall observationen av en art är långt ifrån tidigare observationer – och därmed behöver kontrolleras extra.

Ett unikt arkiv av bilder från landskapet

Upp till 15 foton registreras per provyta, riktningarna visas i exemplet, men foton tas också rakt ner på småprovytorna och rätt upp från mittpunkten.

imagexy3y6.png

Figur 2. Illustration över hur provytan och småprovytan fotograferas.

imagepvx1s.png

Figur 3. Exempel på foton tagna på olika provytor.

Henrik Hedenås, Programchef NILS, Projektledare för gräsmarks och lövskogsinventeringen
Institutionen för skoglig resurshushållning/Avdelningen för landskapsanalys, SLU
henrik.hedenas@slu.se, 090-786 86 41