Öppet hus - ett av Europas modernaste djursjukhus från insidan

Publicerad: 09 januari 2019

Lördagen den 19 januari är det öppet hus på Universitetsdjursjukhuset vid SLU. Vi bjuder på ett fullspäckat program för alla åldrar.

Öppet hus pågår mellan kl. 11:00 och 15.00 och det blir aktiviteter för alla åldrar.

Gå in i rollen som veterinär för en dag. Lyssna med stetoskop på häst eller hund. Prova på att pipettera och titta i mikroskop tillsammans med vår laboratoriepersonal. Lär dig hur supermodern bilddiagnostik fungerar. Se hur akutsjukvård av djur går till. Och missa inte ett besök i smedjan där hovslagsmästaren handsmider skor över öppen eld.

I ridhuset kommer det att vara en polishunduppvisning kl. 11.30 och ponnyridning för alla barn från kl. 13.00. Inne på smådjurkliniken kommer det att vara träningsinspiration enligt konceptet "Sund med hund" kl. 11.30, kl. 13.00 och kl. 14.00.

Under hela dagen finns det möjlighet att bland annat:

• Besöka vattentrasken och rehabavdelningen
  • Se hur viktmottagning för djur fungerar
  • Lära dig om HLR och första hjälpen
  • Besöka vår klapphörna där snälla djur vill kela
  • Få information om tandhälsa för katter
  • Och mycket, mycket mer

Observera att det i vissa delar av lokalerna inte är möjligt att medföra hund. Det kommer att vara mycket folk i rörelse så vi tror att hunden mår bättre av att inte följa med.

Mat och fika finns till försäljning. Evenemanget är kostnadsfritt.

Utställare som finns på plats är bland andra Agria, Royal Canin, Swevet, Sveland, Krafft och SVA.

Adress: Ultunaallén 5A, Uppsala.