Vad har viltkött för plats på framtidens tallrikar?

Publicerad: 12 december 2019
Bild på jägaren Martin i skogen, med kikare om halsen.

Senaste avsnittet av podden Feeding your mind från SLU Future Food handlar om viltkött. Vad har viltkött för plats på framtidens tallrikar?

Viltkött är nyttigt, djuren har levt fria fram till skottet och köttet är relativt sett ett mycket klimatsmartare val än till exempel nötkött. Men viltkött står för bara några procent av Sveriges köttkonsumtion – och det mesta av viltköttet stannar hos jägarna själva.

- Jakt handlar väldigt lite om att skjuta. Det handlar om att umgås med naturen, se ljusskiftningar och höra små ljud. Det är en nästan en form av meditation, och jag var stolt som en tupp första gången jag kunde servera familjen kött från ett djur som jag själv jagat, säger jägaren Martin.

Vi står i gränslandet mellan öppen mark och skog utanför Norra Vånga i Västergötland. Den tunga morgondimman håller på att lätta, och nästan de enda ljud vi hör finns i lurarna med radiokommunikation jägarna emellan. Dagens jakt med hundratalet skyttar och tiotalet hundar handlar om att fälla några av alla de vildsvin som härjar i trakten.

- Vi har en historiskt stor stam med älg nu som går hårt åt skogsbruket, och det är en jättestor debatt just nu; ska vi ha älg eller träd i skogen? Och den ökande vildsvinsstammen ställer till stora skador på grödor och älskar till exempel bönor, ärtor och majs. Så en minskad vildsvinsstam gagnar både allätare och vegetarianer, säger Anna Hessle, som på SLU i Skara forskar främst kring nötköttsproduktion med naturbetesdjur.

Älgkött står fortfarande för ungefär hälften av viltköttskonsumtionen i Sverige, men vildsvinskött är nu uppe i omkring en femtedel av viltköttet som äts. Men det mesta köttet stannar som sagt i jägarnas egna frysboxar.

- Jag skulle gärna ersätta all min nötköttskonsumtion med viltkött om det gick att få tag i, säger Annelie Sjölander Lindqvist, lektor i humanekologi och docent i socialantropologi vid Göteborgs universitet. Jag träffar henne på ett seminarium om vilt och jakt, där alla förstås är rörande överens om viltköttets goda egenskaper som mat, nu och i framtiden.

- Och även om det mesta av viltköttet aldrig når ut till butikerna så vi är 300 000 jägare med familjer som äter viltkött, så även om det inte når ut till alla, så fyller det ett behov, säger Fredrik Widemo, docent i zooekologi och universitetslektor med särskilt samverkansuppdrag inom området Vilt-Skog vid SLU i Umeå.

Men eftersom tillgången på viltkött är så liten, är också allmänhetens kunskaper och intresse för det inte stort idag, menar centerpartisten Kristina Yngwe, ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott.

- Men varför inte få in viltkött i offentliga upphandlingar, och börja servera viltkött i skolan? Jag hoppas att Livsmedelsverkets initiativ för att försöka förenkla viltköttshanteringen kommer att leda till att mer viltkött når allmänheten, och jag tror definitivt att det har en säkrad plats på framtidens tallrikar. Det är ett kött med många viktiga värden – det är antibiotika- och kemikaliefritt, kommer från djur som levt fria och det är ett klimatsmart kött, säger Kristina Yngwe.

Hör mer om viltkött som framtidens mat i SLU Future Foods podd Feeding your mind.

Text: Ylva Carlqvist Warnborg

Fakta:

Feeding Your Mind är en podcast från forskningsplattformen SLU Future Food vid SLU. Intervjuar gör Ylva Carlqvist Warnborg. Musiken i podden är Feeding Your Mind av SLU.