NJV + VPE = SANT

Publicerad: 12 januari 2023
En grupp personer går i snön framför ett hus.

Sedan 1 januari 2023 har SLU slagit ihop delar av institutionen för norrländsk jordbruksvetenskap (NJV) med institutionen för växtproduktionsekologi (VPE).

Det är NJV:s forskargrupp inom växtodlingsvetenskap och fältstationen i Röbäcksdalen i Umeå som nu ingår i institutionen för växtproduktionsekologi.

NJV:s forskargrupp inom husdjursvetenskap blir å sin sida en del av institutionen för husdjurens utfodring och vård och lantbruksdriften, som inkluderar en forskningsladugård med mjölkkor och cirka 270 ha mark, kommer att hamna direkt under fakultetens för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

Medarbetare från den tidigare NJV-institutionen och VPE jobbar tillsammans med att bygga upp den nya organisationen och vi ser fram emot nya samarbetsmöjligheter inom forskning, undervisning, fältförsök med mera.

Carolyn Glynn
Institutionen för växtproduktionsekologi