Ny utvecklingschef för ladugårdarna i Umeå och Uppsala

Publicerad: 21 november 2023
Mårten Hetta

Den 1:a november klev Mårten Hetta på sitt nya uppdrag som utvecklingschef för ladugårdsdrift vid VH. Uppdraget är nyinrättat och en funktion i den nya organisationen vid fakulteten. Målet med uppdraget är att förbättra samarbetena över institutions- och fakultetsgränserna, utöver att främja relationerna med intressenter utanför SLU.

Grattis till ett nytt och spännande uppdrag. Berätta mer om vad det är tänkt att du ska göra?

- Jag ser att det är två delar som vi främst ska jobba med. Det ena är att synliggöra våra djuranläggningar och deras viktiga roll i forskning, undervisning och samverkan så att de blir en starkare del av organisationen och en del av Sveriges livsmedelsstrategi. Det andra är att vi har en ny organisation som ska fortsätta utvecklas, där ska jag ha ett övergripande ansvar och leda ladugårdsdriften framåt tillsammans med personalen.

Vad är det första du ska ta tag i?

- Lära mig arbeta i den nya organisationsstrukturen! Hitta samarbetsformer och skapa förutsättningarna att verksamheten utvecklas ytterligare på båda orterna.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?

- På det personliga planet ser jag mycket fram emot att lära känna alla nya människor och nya verksamheter. Lövsta är så mycket mer än bara djur i stallar - det finns så mycket spännande verksamhet jag vill lära mig mer om. Jag ser fram emot att ta ett helhetsgrepp och skapa ännu bättre förutsättningar för att vi ska kunna bedriva forskning och undervisning med våra lantbruksdjur.

Har man idéer och tankar om hur vi ska jobba och hur vi kan få verksamheten att utvecklas mer - får man gärna höra av sig. Jag ser fram emot att ta del av dessa, för även om vi ska hålla oss till linjeorganisationen ska alla ändå känna att friheten finns att lyfta idéer, tankar och reflexioner.

Hur ska du lägga upp jobbet? Kommer du pendla mycket?

- Jag kommer resa en hel del och finnas närvarande i organisationen och även representera VH externt. Jag är just nu extra nyfiken på verksamheterna i stallarna och alla medarbetare och miljöer som är nya för mig. Min utgångspunkt i arbetet är kontoret i Umeå men jag kommer att finnas tillgänglig i verksamheten.

Fakta:

Mårten Hetta Husdjusragronom examen 1995 Ultuna

Doktorsexamen 2004 SLU Umeå, Avhandling om Vallfoder till mjölkkor

Docent 2013 vid dåvarande NL fakulteten.

Familj fru (Helena) och tre barn (22,19 och 16) mer eller mindre utflugna samt en Golden retriever som envisas med att bo kvar.

Bor i villa på Ön i Umeälven mitt mellan Campus och Röbäcksdalen.

Undervisar på Agronom-och Lantmästarprogrammen om främst om mjölkproduktion och vallfoder.

Forskar om mjölkproduktion och betesdrift samt digitalisering av livsmedelkedjan, handleder flera doktorander.

Intressen: Träning och friluftsliv - är en frekvent besökare på IKSU i Umeå.

Läser just nu: Rökstenen och världens undergång av Henrik Williams, en bok som är nästa lika tung som stenen den handlar om.

Ser fram emot: Att skidspåren skall öppna - kör bara skate då slipper man fästvalla – det blir en tidig premiär i år.

Skribent

Joanna Hagströms, kommunikatör
Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, kansli, SLU
joanna.hagstroms@slu.se, 018-67 30 66, 076-111 92 15