Smarta kartor får årets pris som hållbar innovation

Publicerad: 06 december 2023
Pris delas ut för innovation

Med hjälp av maskininlärning blir öppen data ännu mer öppen i William Lidbergs vertyg Geografisk intelligens. Nu vinner han SLU:s och Sparbanksstiftelsen Norrlands innovationspris 2023.

Att vinna tävlingar ger ett kvitto på att det är fler som tycker att det är en bra idé. Särskilt när det handlar om en teknisk grej som inte är så enkel att förklara. Men det är ändå många som ser värdet i den, säger William Lidberg, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, som nu prisas av Sparbanksstiftelsen Norrland för sin digitala innovation Geografisk intelligens.

För att bygga sitt prisade verktyg har SLU-forskaren William Lidberg samlat in en mängd tillgänglig geodata från svenska myndigheter. Sedan har den matchats med varandra till en och samma kartbild, en digital tvilling av Sverige som är anpassad för maskininlärning. Men det har inte varit en helt enkel process.

Vissa myndigheter tillhandahåller data på mer eller mindre tillgängliga sätt, på servrar man får be om tillgång till och i föråldrade filformat. Man måste gräva på varje myndighet, berättar William Lidberg.

Med hjälp av ett AI-verktyg kan också nya dataserier matas in och testas mot den befintliga kartan för att snabbt se om resultatet blir användbart. Detta är något som myndigheter och företag idag tvingas lägga både tid och pengar på att själva ta fram och testa, men som nu kan utvärderas på bara några minuter.

Fick hjälp att göra forskning till företag

När det blev tydligt att den nya modellen skulle kunna komma till nytta för en rad olika företag och myndigheter tog forskaren kontakt med SLU Holding. Med deras hjälp kunde idén bli till ett företag med en tydlig affärsplan. Ett viktigt partnerskap, enligt William Lidberg.

De har kunnat hjälpa mig med juridiken, vad man får och inte få göra. Med hjälp av dem kopplades jag ihop med Uminova där jag gått ett startupprogram och verifierat värdet i min idé mot olika företag. Det har varit hjälpsamt, de vet vilka fallgropar som finns i affärsutveckling och hur man kan undvika dem.

Priset, 50 000 kronor, kommer användas för att ta nästa steg i att utveckla Geografisk intelligens.

Nu kan vi skala upp den digitala tvillingen så den blir större och bättre. Prototypen jag har nu går på en gammal dator i källaren och finns mest för att kunna visa att koden fungerar. Men snart kan den testas på olika företag.

William Lidberg, Universitetslektor, biträdande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel, Institutionen för skogens ekologi och skötsel, gemensamt
william.lidberg@slu.se, +46907868655, +46706295567