Fyra framtidsscenarier för köttet på våra tallrikar

Publicerad: 11 maj 2023
Avsnittsbild för podden Feeding your mind #30

Genom evolutionen har vi människor ätit kött. Vi är allätare, anpassade för att tillgodogöra oss näring från bland annat kött. Men betyder det att vi för alltid kommer att fortsätta att äta det? Och om inte, vad finns det för likvärdiga alternativ? Senaste avsnittet av podden Feeding your mind från SLU Future Food handlar om framtidsscenarier för köttet på våra tallrikar, och ger ett smakprov från en längre poddserie om framtiden för kött.

Idag spelar den globala köttproduktionen en påtaglig roll i bland annat klimatfrågor, miljöfrågor och djuretiska frågor – och diskussioner kring kött blir ofta och snabbt polariserade, i en svårutredd mix av värderingar och fakta.

Hur vi ser på kött beror förstås på perspektivet. I den rika delen av världen är tillgång till kött ofta en självklarhet för de flesta, och tveksamheter kring att äta kött handlar ofta om aspekter som djurvälfärd, klimatpåverkan och hälsoaspekter. I det globala syd är läget inte alls detsamma. Tillgången till proteiner – från kött eller växt- eller svampriket – är ofta bristfällig, vilket leder till näringsbrist. Många fler skulle vilja äta kött än de som har möjlighet till det.

Smakprov ur podden Meat: the four futures

Det nya avsnittet av SLU Future Foods podd Feeding your mind ger smakprov ur en annan podd: Meat: the four futures, som med ett nytt avsnitt i veckan under vår och sommar utforskar fyra tänkbara, globala framtidsscenarier för kött, via intervjuer med bland andra forskare, entreprenörer, lantbrukare och författare engagerade i frågan. Podden vänder sig till såväl en svensk som en internationell publik, bland annat med ambitionen att vetenskapligt analysera argument och skilja ut fakta från värderingar.

­– Alla medverkande är övertygade – och övertygande – om att deras vision av framtiden för kött är den rätta, konstaterar Matthew Kessler, projektledare och programledare för Meat: the four futures.

Fyra framtidsscenarier

I ett scenario fortsätter världen att äta kött ungefär som idag; med mycket kött från storskalig produktion. Eftersom världens befolkning ökar, så innebär det scenariot mer köttproduktion och konsumtion.

Ett annat scenario är att vi producerar och konsumerar mindre kött än nu; kött som produceras på sätt som tar mer hänsyn till djurvälfärd och som kan gynna biologisk mångfald, till exempel.

Ett tredje scenario handlar om alternativt ”kött”; sådant som antingen utgår från djurceller som odlats vidare i labb, eller produkter som bearbetats för att så långt möjligt efterlikna kött till smak och textur - men med ursprung i växt- eller svampriket. I det scenariot ingår också insekter.

Det fjärde scenariot innebär att vi människor helt enkelt plockar bort animaliskt kött och går över till en helt vegetarisk eller vegansk livsstil.

– Att höra så många röster som tycker olika, men som alla talar utifrån sin egen kontext och sina erfarenheter får en verkligen att se en nyanserad bild bortom extrema ståndpunkter kring kött, säger Matthew Kessler.

Röster från många olika håll

I serien hörs ett trettiotal röster från tiotalet länder. Från Sverige medverkar bland andra VD:n för HK Scan Sverige Lars Appelqvist, köttbonden Per Fredriksson från Kinnekulle, den veganska bloggaren och restaurangägaren Gustav Johansson i Stockholm och Nils Österström och Ola Broström från Tebrito i Orsa som tillverkar maskmjöl.

Podcasten Meat: the four futures är en del av det FORMAS-finansierade kommunikationsprojektet The future of meat: Storytelling for better dialogues and decision making; som via plattformen TABLE förenar SLU, Oxfords universitet och Wageningens universitet.

Lyssna

Lyssna på Feeding your mind #30: Fyra framtidsscenarier för köttet på våra tallrikar

Fakta:

Feeding Your Mind är en podcast från SLU Future Food vid SLU. Intervjuar gör Ylva Carlqvist Warnborg. Musiken i podden är Feeding Your Mind av Johan von Feilitzen.

Med podden Feeding Your Mind kan du öka din kunskap om hållbar mat. På menyn står ljud och smaker från framtiden. Finns där poddar finns (Sök på Feeding Your Mind eller SLU Future Food).

Fler avsnitt av podden Feeding your mind hittar du här