EU:s växtskyddschefer fick lära sig om svenska skogsskador

Publicerad: 08 juni 2023
En skogsmaskin där flera personer står på och brevid maskinen. Foto.

I slutet av maj arrangerade SLU Skogsskadecentrum ett studiebesök för EU:s växtskyddschefer tillsammans med Mellanskog och Setra. Drönardemonstrationer, stubbehandling mot rotröta och förnyelse stod på schemat.

Den 22–24 maj träffades EU:s växtskyddschefer för ett informellt möte i Uppsala. Delegationer från EU:s medlemsstater var representerade och diskuterade flera konkreta förslag för en bättre växthälsa.

SLU Skogsskadecentrum var värd för ett studiebesök som gjordes i ett skogsbestånd utanför Uppsala den 23:e maj. Studiebesöket arrangerades tillsammans med Mellanskog och Setra och demonstrerade hur flödet från plantering av skogsplantor till export går till i Sverige.

– Vi visade också vanliga skogsskadeproblem och vad vi kan göra för att åtgärda dem. En stor del av den svenska skogen ägs av privata skogsägare. Därför arrangerade vi studiebesöket hos en privat markägare för att få med hans perspektiv, berättar Jonas Rönnberg, föreståndare på SLU Skogsskadecentrum.

Stubbehandlingar, drönare och plantskolor

Vid studiebesöket demonstrerades hur en gallringsmaskin kan behandla stubbar mot rotröta, den ekonomiskt viktigaste skadan i svensk skog. Av alla avverkade granar är idag 15 % drabbade av röta. Avverkningsstubbar sprayas med sporer av pergamentsvamp för att hindra rottickan från att få fäste. Deltagarna fick även se praktiska exempel på hur skogsskador kan övervakas med drönare och se hur ny skog planteras och höra hur plantskolor arbetar.

Efter studiebesöket gick färden vidare till Setra Nyby sågverk där deltagarna fick ser hur timmer från skogsbruket omvandlas till hållbara produkter för olika användningsområden.

– Flera av deltagarna uttryckte sig väldigt uppskattande kring den svenska naturen och önskade att de hade tid att se mer av den. Det var roligt att få visa dem hur vi resonerar i Sverige kring de möjligheter och utmaningar som finns i skogsbruket, säger Jonas.

Jonas Rönnberg, föreståndare SLU Skogsskadecentrum
jonas.ronnberg@slu.se; +46 40 41 51 79 eller +46 706 72 76 43