Det svarta fårets gener studerade

Senast ändrad: 28 november 2019

Genom att studera gener som bestämmer ullens färg hos får erhålls både information om pigmentets nedärvning och om hur avelsselektionen sett ut i ett historiskt perspektiv. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har undersökt den genetiska bakgrunden till färg hos svarta, vita och grå får av sju svenska fårraser.

De två gener som undersöktes var ASIP och MC1R. Båda generna finns sedan tidigare beskrivna i vardera två varianter som kan ge svart färg. För genen MC1R räcker det att lammet ärver svart färg från sin ena förälder för att bli svart medan det för genen ASIP krävs att lammet ärver svart färg från båda sina föräldrar.

I studien hittades svarta varianter av genen MC1R bara hos finullsfår medan genen ASIP visades kunna ge svart färg hos roslagsfår, finullsfår, klövsjöfår och gotlandsfår. I raserna helsingefår och värmlandsfår kunde inte svart färg förklaras enbart av de gener som studien inkluderade. Hos gotlandsfår och gutefår hittade forskarna en tidigare okänd variant av genen ASIP som kan bidra till grå färg.

Rochus CM, Westberg Sunesson K, Jonas E, Mikko S, Johansson AM. Mutations in ASIP and MC1R: dominant black and recessive black alleles segregate in native Swedish sheep populations. Anim Genet. 2019 Sep 2. doi: 10.1111/age.12837. [Epub ahead of print]