Ur SLU:s kunskapsbank

Kan NSAID användas i samband med benkirurgi?

Senast ändrad: 20 december 2019

Fortfarande råder försiktighet vid användning av antiinflammatoriska smärtläkemedel (NSAID) vid benkirurgi av rädsla för sämre läkning. Är det befogat? Tidigare studier har visat att NSAID hämmar benläkning om mycket höga doser ges i flera veckor, vilket inte är kliniskt relevant.

I den aktuella studien undersökte forskare vid SLU om smärtlindring med rekommenderad dos karprofen (NSAID) påverkar benläkning på kanin, ett vanligt försöksdjur i ortopedisk forskning. För att inte använda extra försöksdjur studerades detta inom ramen för ett annat försök där nya material för ersättning av ben undersöktes. Studien utfördes i samarbete med forskare från Uppsala universitet.

Under narkos fästes en titanskruv i kaninernas överkäke kring vilken en ficka skapades och benersättningsmaterial stoppades in. Operationen görs rutinmässigt vid tandimplantat på människa och frågan var om materialen kunde ersätta transplanterat ben. Alla kaniner fick ett annat smärtpreparat efter operationen (opioid) och hälften fick dessutom karprofen.

Efter 3 månaders rehabilitering kunde ingen skillnad ses i benläkning mellan djuren som fick karprofen och inte. Däremot sågs skillnader mellan materialen och mot kontroll (bovint ben). Resultatet tyder på att rädslan för NSAID är obefogad.​

Länk till artikeln:

Referens:

Res Vet Sci. 2016 Aug;107:123-31. Carprofen neither reduces postoperative facial expression scores in rabbits treated with buprenorphine nor alters long term bone formation after maxillary sinus grafting. Hedenqvist P, Trbakovic A, Thor A, Ley C, Ekman S, Jensen-Waern M.

Patricia Hedenqvist
Professor vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); enheten för komparativ medicin och fysiologi

E-post: patricia.hedenqvist@slu.se