PCR eller bakterieodling för diagnos vid högt celltal?

Senast ändrad: 09 oktober 2020

Mastit (juverinflammation) är en av de vanligaste sjukdomarna hos mjölkkor. Sjukdomen orsakas oftast av bakterier i juvret och kan upptäckas genom ett förhöjt antal celler (framför allt vita blodkroppar) i mjölken. Bakterieodling av mjölkprover är det vanligaste sättet att undersöka vilken bakterie som orsakat en celltalsförhöjning, men PCR-analys blir allt vanligare. Båda metoderna har sina för- och nackdelar, men vilken metod är bäst?

För att få en uppfattning om hur bra metoderna är jämfört med varandra undersökte forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet och Statens veterinärmedicinska anstalt hur väl resultaten från PCR-analys överensstämde med bakterieodling av mjölkprover tagna vid samma tillfälle. Även celltalet i förhållande till bakteriefynden undersöktes.

Resultaten visade god överenstämmelse mellan analysmetoderna, båda påvisade samma bakteriefynd i ca 90 % av proverna, men PCR-analysen påvisade bakterier i något fler av proverna. Celltalet för de olika bakteriefynden skiljde sig mellan analysmetoderna. Slutsatsen från projektet är att PCR-analys är något bättre på att påvisa bakterier än bakterieodling, men att inte alla bakterier som påvisas av PCR-analysen verkar ha en direkt påverkan på celltalet.

Forskningsnyhet från SLU, publicerad mars 2017

Nyman, A.-K., Persson Waller, K., Emanuelson, U., and J. Frössling. 2017. Sensitivity and specificity of PCR analysis and bacteriological culture of milk samples for identification of intramammary infections in dairy cows using latent class analysis.