Ur SLU:s kunskapsbank

Miljöföroreningar möjlig orsak till giftstruma hos katter

Senast ändrad: 03 juni 2021

I slutet av 1970-talet observerades, i USA, en ny sjukdom, giftstruma (hypertyreoidism) på medelålders och äldre katter. För att försöka hitta en orsak till denna sjukdom, som nu ses över hela välden och idag är den vanligaste hormonella sjukdomen hos katt, har flera epidemiologiska undersökningar gjorts, främst i USA och England.

Resultaten av dessa undersökningar visar inga entydiga resultat men man har misstankar om att exponering för t.ex. bromerade flamskyddsmedel och andra svårnedbrytbara kemikalier (sk. POP, persistent organic pollutants) i katternas och vår inomhusmiljö kan ha betydelse.

Resultat från ett samarbete mellan SLU och Stockholms universitet visar att det kan finnas ett samband då katter med giftstruma har högre halter i blodet av vissa bromerade flamskyddsmedel än friska katter.

Undersökningarna drivs vidare inom ramen för MiSSE-projektet där katter används för att få en bild av små barns exponering för dessa miljöföroreningar i kattägande småbarnsfamiljer.

Länk till artikeln:

Referens:

Jessica Norrgran, Bernt Jones, Anders Bignert, Ioannis Athanassiadis, and Åke Bergman. Higher PBDE Serum Concentrations May Be Associated with Feline Hyperthyroidism in Swedish Cats. Environ. Sci. Technol., 2015, 49 (8), pp 5107–5114. DOI: 10.1021/acs.est.5b00234

Bernt Jones
Forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper
E-post: bernt.jones@slu.se