Socioekonomiska indikatorer för skogssektorn för att nå Sveriges miljömål

Senast ändrad: 02 september 2022
Bild på en bokskog

Syftet med projektet är att identifiera och mäta socioekonomiska indikatorer för att skogssektorn ska kunna utvärdera vilka framsteg som görs mot Sveriges miljömål.

Den svenska skogssektorn bidrar till samhällsekonomin och ger intäkter från produktion och handel med massaved och trävaror, den skapar lokala arbetstillfällen och upprätthåller kulturnyttor. I projektet identifierar och föreslår vi indikatorer som kan användas för att mäta det socioekonomiska bidraget för att nå Sveriges miljömål. Med utgångspunkt i ramverket "Montreal Process Critieria and Indicators" för bevarande och hållbar skötsel av tempererade och boreala skogar undersöker vi litteratur och tillgänglig data från relevanta databaser hos lokala och internationella institutioner och konsulterar experter som kan identifiera, karakterisera och föreslå mätbara indikatorer.

Undersöker skogssektorns bidrag

För varje vald indikator undersöker vi skogssektorns bidrag och framsteg under perioden 2000 till 2020 (eller när data finns tillgängliga) och vilken vikt sektorn har för landets sysselsättning, energikonsumtion och kulturella aspekter, bland andra. Vi identifierar utmaningar och möjligheter för sektorns framtida bidrag för att nå miljömålen.

Fakta:

Projektperiod: 2021-2023