”Forskningen är hotad”

Publicerad: 07 januari 2017

En underfinansierad infrastruktur är ett hot mot svensk forskning, skriver SLU:s rektor Peter Högberg och åtta andra universitetsrektorer i en debattartikel i Upsala Nya Tidning på lördagen.

”Forskning är beroende av infrastruktur. Denna omfattar mycket, till exempel internationella samarbetsprojekt som CERN, teleskop i Chile, den europeiska spallationskällan ESS i Lund, nationella samarbeten som MAX IV, också i Lund, databaser inom medicin och samhällsvetenskap, bibliotek och lokal experimentell utrustning på universiteten”, heter det bl a i artikeln.

”Vi har med tillfredsställelse noterat att ansvarigt statsråd för högre utbildning och forskning tycks ha insett problemet då hon vid flera tillfällen konstaterat att man inte är i mål vad gäller forskningsinfrastruktur. Men det krävs mer än ord, det krävs kraftfulla åtgärder. En underfinansierad infrastruktur – som idag är fallet – riskerar den långsiktiga positionen för svensk forskning internationellt, och undergräver därmed Sveriges position som en ledande kunskapsnation”, avslutar de nio sitt debattinlägg.

Bland undertecknarna finns även Lundarektorn Torbjörn von Schantz, SLU:s förre prorektor.