Undersökning om fritidsfiske i Vättern

Publicerad: 30 juni 2017

Intresset för fritidsfiske är stort i Sverige, men kunskapen om hur fisket ser ut är bristfällig. Tillsammans med Länsstyrelsen i Jönköpings län och Sveriges sportfiske- och fiskevårdsförbund inleder SLU nu ett projekt som ska ge bättre information om fisket i Vättern.

Undersökningar visar att långt fler än en miljon svenskar fiskar varje år, vilket omsätter miljardbelopp i resor, utrustning, boende och båtar. Som fritidssyssla bidrar fisket även till rekreation, naturupplevelser samt samvaro med familj och vänner.

Vättern, EU:s tredje största sjö, hyser inte mindre än 31 olika fiskarter, och fiske är en av de mest populära aktiviteterna på sjön. Det klara, näringsfattiga vattnet och sjöns stora djup skapar goda förutsättningar för karaktäristiska arter som röding, öring och harr, samt lax som sedan 1970-talet sätts ut i sjön.

- Vättern erbjuder i dag ett bra och uppskattat fiske. Det vill vi värna. Att förvalta fisken som naturresurs är vårt gemensamma ansvar. För att du som gillar fritidsfiske ska uppleva ett bättre fiske i framtiden behöver vi samla in information om hur fisket ser ut idag, säger Rasmus Linderfalk, fiskekonsulent vid Länsstyrelsen i Jönköpings län.

Undersökningen genomförs med hjälp av enkäter riktade till dem som fiskar och faktiskt är på sjön, samt intervjuer. Svar kan också lämnas in via en digital webenkät.

Undersökningen genomförs under juli och november månad. Av särskilt intresse i denna undersökning är fisket efter lax, öring och röding.

- Genom att fylla i enkäten bidrar man till underlag för förvaltningen och ett förhoppningsvis bättre fiske i framtiden. Vi vill förstås att så många som möjligt fyller i enkäten. Ju fler svar vi får in, desto bättre resultat, säger Göran Sundblad, forskare vid institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua).

Undersökningen är avslutad, och resultaten redovisas 2019.

Göran Sundblad, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU