Skogl hedersdr Ingvar Kamprad till minne

Publicerad: 30 januari 2018

Ingvar Kamprad, grundare av möbelföretaget Ikea och skoglig hedersdoktor vid SLU, har avlidit, 91 år gammal.

– Ingvar Kamprad lämnade betydande ekonomiskt stöd till vår forskning om hur regnskogar på Borneo kan föryngras och även till utbildningen Euroforester i Alnarp. I bägge fallen rör det sig om mycket långsiktiga insatser, som kommer att fortsätta. Vi är mycket tacksamma för det stöd som gjorde att dessa viktiga verksamheter kunde påbörjas och bedrivas under flera decennier, säger SLU:s rektor Peter Högberg.

Ingvar Kamprads samarbeten med SLU började 1992 då han inbjöds till universitetet av dåvarande rektor Mårten Carlsson. Kamprad kom åtföljd av en tiomannadelegation som fick ta del av ett ambitiöst program anordnat av dåvarande S-fakulteten med dekanus P-O Bäckström i spetsen.

Detta ledde i sin tur till flera samarbeten, av vilka de två största är Borneoprojektet Så ett frö och masterutbildningsprogrammet Euroforester.

Så ett frö syftar till att återplantera skövlad regnskog på den indonesiska ön Borneo, i provinsen Sabah. Under ledning av koordinatorn Jan Falck, SLU Umeå har närmare 15 000 hektar regnskog restaurerats så bra att också de känsliga orangutangerna har återvänt.

Euroforester är ett masterprogram som stöds finansiellt av Ikea och där man utbildar skogspersonal från Estland, Lettland, Litauen, Polen, Vitryssland, Ukraina och andra stater i Östersjöns närhet i hållbart skogsbruk.

I fjol fick sex SLU-forskare totalt drygt 17 miljoner kronor i bidrag av Familjen Kamprads stiftelse

Ingvar Kamprad promoverades till skoglig hedersdoktor vid SLU år 2004. Då hade han inte möjlighet att närvara vid högtiden, men han ”promoverades” senare av professor Pelle Gemmel i samband med en exkursion med Euroforesterstudenterna.