Kompensationsodling, klimat och vägen framåt i fokus

Publicerad: 08 april 2024
Ett 100-tal människor på en konferens lyssnandes på ett föredrag. Foto.

Nationella vattenbrukskonferensen 2024, denna gång i Umeå, samlade drygt 100 personer – alla med ett intresse för vattenbruk – från odlare, forskare och förädlare till myndigheter och intresseorganisationer. Konferensen, som samarrangerades av SLU Aquaculture, fokuserade på kompensationsodling samt klimatutmaningar för vattenbruket och Sveriges väg framåt. Här ges en kort resumé och tre snabba frågor till tre av våra SLU-forskare, som alla deltog i konferensen.

Varför behövs det en nationell vattenbrukskonferens?

Huvudbild på en ung kvinna med långt blont hår. Foto.

– Detta är en viktig återkommande mötesplats för svenskt vattenbruk och ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om vad som är på gång, diskutera nya idéer och nätverka, säger Hanna Carlberg, forskare vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd vid SLU.

– Jag tycker att konferensens största styrka är dess trippel helix-effekt. Det blir tydligt att många vill åt samma håll men arbetar på väldigt olika sätt för att nå utvecklingsmålen för svenskt vattenbruk. Konferensen utgör ett viktigt forum för att skapa samförstånd mellan aktörer inom näring, akademi och det offentliga och stimulera nya samarbeten, menar Henrik Jeuthe, VD och forskningsledare för Vattenbrukscentrum Norr AB och extern resurs vid institutionen för husdjurens biovetenskaper vid SLU.

Huvudbild på en man med kort mörkt hår bärandes glasögon. Foto.

Både Henrik och Hanna är också medlemmar i styrgruppen för NKfV.

– Konferensen är ett viktigt forum för att förstå vad som pågår inom svenskt vattenbruk ur olika intressenters perspektiv, såsom forskningsinstitut, företag och finansiärer. Eftersom de olika intressenterna påverkar och är beroende av varandra, antingen direkt eller indirekt, är det bra att vara medveten om varandras mål och syften. Det är också viktigt att skapa goda relationer som underlättar framtida samarbeten, säger Ashwath Gaudhaman, doktorand vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd vid SLU.

Huvudbild på en ung man med kort mörkt hår bärandes glasögon. Foto.

Vad uppskattade du mest med konferensen?

– Variationen i programmet, den underbara maten från odlarna och att träffa gamla och nya vänner och kollegor, svarar Hanna Carlberg.

– Jag uppskattar framför allt möjligheten att träffa och samtala med såväl gamla vänner och kollegor som nya bekantskaper inom den svenska vattenbruksbranschen, säger Henrik Jeuthe.

– Konferensens format var bra. En session där flera fick möjlighet att kort presentera sitt arbete och massor av möjligheter att mingla och diskutera efteråt var givande, menar Ashwath Gaudhaman.

Vad tar du med dig från konferensen?

– Jag tror att många av oss kände oss uppmuntrade av presentationen om den utredning om regleringar som har gjorts. Detta är ett ämne som under lång tid har diskuterats inom svenskt vattenbruk, och det är trevligt att se att saker och ting börja röra på sig inom området, konstaterar Hanna Carlberg.

– Det är inspirerande att se drivet hos producenterna som jobbar hårt, ofta i oförtjänt stark motvind, med att förse oss svenska konsumenter med förstklassig sjömat. Delvis kopplat till detta, ser det också ut som att arbetet med regelförenklingar för tillståndsprocessen (faktiskt) kan ge resultat – mycket positivt, säger Henrik slutligen.

– När jag diskuterade mitt forskningsprojekt med några fiskodlare insåg jag att de också tyckte att det var viktigt. Jag fick också några användbara insikter om vad odlare och affärsmän tycker och tänker om foder för laxfiskar, berättar Ashwath, berättar Ashwath Gaudhaman.

Här kan du läsa en sammanfattning om innehållet samt ta del av presentationerna.

Bildbeskrivning: Under minglet innan middagen erbjöds det smakprover från svenskt vattenbruk i form av krustader med röding från Umlax, kallrökt hos Bergmans fisk och vilt i Vilhelmina (bilden till vänster). Sushi med regnbåge från Vattudalens fisk och regnbågsrom från Nordic Trout anrättat av Rå:Bra Sushi Umeå (bilder till höger). Det smakade fantastiskt gott och uppskattades av alla.

Fakta:

Mer om den nationella vattenbrukskonferensen 2024

Den Nationella vattenbrukskonferensen bjöd på ny kunskap, inspiration och omvärldsbevakning kring praktik, innovation, forskning, och entreprenörskap inom vattenbruk.

Bland punkterna på programmet fanns:

• Kompensationsodling
  • Klimatutmaningar för svenskt vattenbruk
  • Främjande och handlingsplan för vattenbruket framåt
  • Ökning av svensk matfiskproduktion

Arrangörer: Nationellt Kompetenscentrum för Vattenbruk (NKfV), SWEMARC (Göteborgs universitet), SLU Aquaculture (Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU), Innovatum Science Park, Jordbruksverket, Landsbygdsnätverket, Vattenfall, Vattenbrukscentrum Norr AB.