23 okt

Online

Webbinarium: Naturvård och skogsbruk i ett förändrat klimat – hur kan vi skydda biologisk mångfald?

seminarier, workshops |

Klimatförändringen leder till att större insatser behövs för att bevara biologisk mångfald. Vi bör skydda områden som är artrika i dag men också områden där arter kan leva när det blir varmare. Det är också viktigt att se till att arter kan sprida sig i landskapet. Men hur ska det gå till? Vad betyder det för naturvård och skogsbruk? Det får du veta mer om på ett webbinarium med Thomas Ranius och Adam Felton på SLU.

Webbinariet ingår i vår serie Naturvård i skog. Om du vill vara säker på att inte missa framtida webbinarium kan du anmäla dig till vår e-postlista. Forskare på SLU sammanfattar den senaste forskningen.

Titta i efterhand

Del 1 med Thomas Ranius

Del 2 med Adam Felton

Webbinarium om klimatanpassning av naturvård och skogsbruk

Forskning har visat att några viktiga strategier för att bevara den biologiska mångfalden i framtiden är:

• Värna spridningen. Att bevara och förbättra förutsättningarna för arter att sprida sig mellan områden blir viktigare.
  • Prioritera skydd av stora områden. I ett större område varierar lokalklimatet mer och därför kan arter hitta lämpliga livsmiljöer där under en längre tid då det globala klimatet förändras.
  • Skydda överlevnadsplatser. För arter känsliga för pågående klimatförändringar kan klimatrefugier vara viktiga för den långsiktiga överlevnaden.
  • Ta i beaktande att livsmiljöer förändras snabbare. Man kan anpassa områdesskyddet till detta genom att inte bara skydda områden permanent, utan också ha tillfälligt skydd, gäller till exempel områden som naturligt bara existerar en kortare period. Man kan också motverka utvecklingen genom att prioritera områdesskydd som bidrar till att livsmiljöer blir mera långlivade (till exempel skogar i sena succesionstadier).

Viktiga områden för framtiden. Man bör prioritera skyddet av sådana områden som är värdefullast för naturvården i framtiden, snarare än i nutid.

Adam Felton universitetslektor vid institutionen för sydsvensk skogsvetenskap

Thomas Ranius är professor på institutionen för ekologi

Tid: 2023-10-23 14:00
Ort: Online
Mer information:

Kontakta thomas.ranius@slu.se om du har frågor.

Vetenskapliga artiklar som ligger till grund för webbinariet

Felton, A., S. Belyazid, J. Eggers, E.-M. Nordström, and K. Öhman. 2023. Climate change adaptation and mitigation strategies for production forests: Trade-offs, synergies, and uncertainties in biodiversity and ecosystem services delivery in Northern Europe. Ambio:1-16.

Ranius, T., Widenfalk, L.A., Seedre, M., Lindman, L., Felton, A., Hämäläinen, A, Filyushkina, A., Öckinger, E. (2023) Protected area designation and management in a world of climate change: A review of recommendations. Ambio 52: 68-80.

Felton, A., Löfroth, T., Angelstam, P., Gustafsson, L., Hjältén, J., Felton, A.M., Simonsson, P., Dahlberg, A., Lindbladh, M., Svensson, J., Nilsson, U., Lodin, I., Hedwall, P.O., Sténs, A., Lämås, T., Brunet, J., Kalén, C., Kriström, B., Gemmel, P., Ranius, T. (2020) Keeping pace with forestry: Multi-scale conservation in a changing production forest matrix. Ambio 49: 1050-1064.

Felton, A., Gustafsson, L., Roberge, J.-M., Ranius, T., Hjältén, J., Rudolphi, J., Lindbladh, M., Weslien, J., Rist, L., Brunet, J., Felton, A.M. (2016) How climate change adaptation and mitigation strategies can threaten or enhance the biodiversity of production forests: Insights from Sweden. Biological Conservation 194: 11-20.