100 miljoner till havreforskningscentrum

Publicerad: 08 februari 2017

Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, har beslutat dela ut 100 miljoner vardera i bidrag till fyra projekt inom programmet Industrial Research Centres (IRC). Ett av dem, ScanOat, handlar om havre, och där medverkar forskare från bl a SLU.

Havre har ett stort näringsvärde och är en utmärkt råvara, speciellt i en tid där allt fler söker sig till vegetabiliska och funktionella livsmedel. Dessutom lämpar sig havre väl att odla i Sverige. Professor Leif Bülow vid Lunds universitet får bidrag för att etablera ScanOat, ett industriellt forskningscentrum som ska samordna industriella behov med akademisk forskning inom molekylär växtförädling. Syftet är att utveckla nya havrebaserade produkter som kan odlas industriellt och har goda hälsoeffekter. Projektet sker i samarbete med Lunds tekniska högskola, Sveriges lantbruksuniversitet, Lantmännen, Oatly och Swedish Fiber.

Syftet med projekteten är att bidra till en konkurrenskraftig industri, ett uthålligt samhälle och effektivare behandlingsmetoder för sjukdomar.

– Industrin har klivit fram och uttryckligt prioriterat sina långsiktiga forskningsbehov respektive möjligheter för nya marknader. Motsvarande mobilisering har också skett bland lärosätenas forskargrupper. Utlysningen har alltså verkat systempåverkande, precis som avsett, säger Lars Hultman, vd för SSF.