Mattias Jonsson blir ny föreståndare för CBC

Publicerad: 04 mars 2019

Sedan början av 2019 har Kompetenscentrum för biologisk bekämpning, CBC, en ny föreståndare. Mattias Jonsson från institutionen för ekologi i Uppsala tar över efter Ingvar Sundh.

Mattias har varit en del av CBC sedan starten 2011. Hans huvudsakliga forskningsområde är biologisk mångfald och bevarande biologisk bekämpning med insekter och spindeldjur.

Ingvar Sundh från institutionen för molekylära vetenskaper har varit föreståndare under övergångsåret 2018 då CBC:s verksamhetsgrupp delvis byttes ut.

– Jag ser fram emot att fortsätta Margareta Hökebergs och Ingvar Sunds uppskattade arbete med CBC. Både bevarande och tillsättande biologisk bekämpning har viktiga roller när vi utvecklar hållbara jordbruks- och trädgårdsbruksmetoder. Det kommande året kommer vi inom CBC att lägga lite extra fokus på att involvera och stödja andra SLU forskare inom området, säger Mattias.

CBC får också en ny ställföreträdande föreståndare, Johan Stenberg. Johan ersätter Mattias som ställföreträdande föreståndare. Johan hör till institutionen för växtskyddsbiologi i Alnarp och forskar främst på hur biologisk bekämpning påverkas av växtegenskaper och sortblandningar.

Fakta:

SLU driver Kompetenscentrum för biologisk bekämpning (CBC) på uppdrag av regeringen och har fokus på bekämpning av skadliga organismer med andra levande organismer. CBC bidrar till en hållbar användning av biologiska resurser och är en kompetensdriven aktör inom biologisk bekämpning, både nationellt och internationellt.

Centret är virtuellt med forskare utspridda över olika SLU-institutioner i Uppsala och Alnarp. Organisatoriskt är CBC placerat under institutionen för ekologi vid fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap.

Läs mer om Kompetenscentrum för biologisk bekämpning, CBC, här.

mattias.jonsson@slu.se, 018 - 67 24 50