Jordgubbsappen 1.0 – få rapporter men stor uppmärksamhet

Publicerad: 11 januari 2021
Foto på jordgubbar

I somras kunde odlare i hela Sverige rapportera vilka organismer som levde på deras jordgubbar. Det kunde vara insekter, fåglar, sjukdomar med mera. SLU-teamet bakom jordgubbsappen hade hoppats på fler rapporter men är ändå nöjda med detta pilotprojekt. De ville via jordgubbarna uppmärksamma att FN har utlyst 2020 till internationella växtskyddsåret i år och genomslaget i media var stort.

Jordgubbsappen var resultatet av en diskussion mellan några entusiastiska växtkyddsforskare som ville göra något tillsammans med människor i hela Sverige i samband med internationella växtskyddsåret. Med hjälp av den älskade jordgubben ville de illustrera hur komplext samspelet mellan grödor och andra organismer är och vilken stor betydelse det har för skörden.

Med liten budget arbetade de tillsammans med en app-utvecklare och startade ett medborgarforskningsprojekt där människor kunde rapportera vilka organismer som levde på eller nyttjade deras plantor och bär. Målgruppen var alla som odlade jordgubbar i trädgården, på kolonilotten eller i en kruka på balkongen.

Stort intress från media

– Intresset från media var stort och appen hade över 400 besök men i slutändan fick vi bara in 45 rapporter, säger René van der Wal professor i medborgarforskning, SLU.

Rapporterna kom från olika delar av Sverige - från Skåne till Västerbotten. En intressant sak var att människor rapporterade mycket som inte fanns beskrivet i appen – myror, sorkar, igelkottar och olika insekter. En del iakttagelse överraskade forskarna. Till exempel en rapport om att ollonborrelarver åt upp plantorna underifrån så att de vissnade och dog just innan bären mognade och att sorkar gillade att äta på jordgubbarna.

– De ekologiska observationerna höll överlag god kvalitet men var för få för att vi ska kunna använda dessa data vetenskapligt. Men om vi hade vi fler rapporter från fler år skulle vi kunna  utveckla vägledning och växtskyddsråd för jordgubbsodling i svenska trädgårdar, säger René van der Wal.

Fortsättning?

De är ändå glada över intresset från media och att de som var med i projektet verkade ha lärt sig mycket genom att iaktta sitt jordgubbsland på ett nytt sätt.

– Det gäller oss organisatörer också – det är en massa saker som händer på och runt jordgubbar vilket är ganska fascinerande. Så vi är inte förvånade att deltagarna fick uppleva nya och spännande saker, säger René van der Wal.

De skulle gärna fortsätta men då behövs finansiering för att göra några förbättringar i appen utifrån första årets lärdomar. Och framförallt, om det blir en fortsättning kommer jordgubbsprojektet att samarbeta med andra organisationer för att bygga upp ett starkt nätverk av trädgårdsodlare som håller ett öga på allt som lever  på deras jordgubbar.

jordgubbsappen.slu.se

René van der Wal