Ny forskning om hästvälfärd med stöd från Svensk Travsport

Publicerad: 30 juni 2023
Agneta Sandberg tillsammans med en brun häst

I ett alldeles nystartat samarbetsprojekt finansierar Svensk Travsport en doktorand inom hästvälfärd. Projektet är ett samarbete mellan Svensk Travsport, Sveriges Lantbruksuniversitet, University of Melbourne och det internationella ridsportförbundet FEI (Federation Equestre Internationale).

Projektet motsvarar sammanlagt fyra års forskarstudier och kommer att genomföras på deltid av doktoranden Agneta Sandberg. Förhoppningen är att forskningen ska resultera i bättre välfärd för travhästarna men också en säkrare hästhantering för skötare, tränare, kuskar och ryttare.

Den sociala licensen för hästsport, det vill säga omvärldens acceptans, ifrågasätts från många håll och för att hästsport ska vara hållbar behöver kunskaperna både om problemen inom hästsporten och lösningarna på dessa problem öka. I projektet kommer data som kontinuerligt samlas in av Svensk Travsport att användas och analyseras. Frågeställningar som kommer att undersökas är bland annat effekt av egenkontroller, riskfaktorer för olyckor samt hästvälfärd vid både tävling och i hemmamiljön.

I handledargruppen ingår Jenny Yngvesson och Agneta Egenvall från SLU, Peta Hitchens vid University of Melbourne samt Göran Åkerström på FEI.Jenny Yngvesson och Agneta Sandberg tillsammans med en brun häst

Jenny Yngvesson och Agneta Sandberg, foto: Pernilla Engblom