Jakt på mutation som stör osttillverkningen

Senast ändrad: 09 mars 2017

Mjölk som inte koagulerat inom 40 minuter efter att man tillsatt löpe kallas för icke-koagulerande mjölk. Detta förekommer hos ungefär en femtedel av våra SRB-kor och det orsakar problem för mejerinäringen. Mjölk som inte koagulerar efter tillsats av löpe stör hela produktionskedjan i samband med ystningen och innebär ekonomiska förluster. Det är alltså viktigt att minska andelen kor med icke-koagulerande mjölk inom SRB-rasen.

Studien, gjord i samarbete med Lunds universitet, syftade till att hitta de gener som är kopplade till den icke-koagulerande mjölken.

Forskningsnyhet från SLU, publicerad mars 2017

Mjölkprov togs från 382 kor och koaguleringsegenskaperna bedömdes. Kornas genuppsättning studerades och genom att gå igenom över 700 000 genetiska varianter hittades ett område på kromosom 18 som hade tydligt samband med icke-koagulerande mjölk.

Via ytterligare analyser identifierades en enskild gen som troligt upphov till problemet. Den tillhör de gener som har inverkan på kornas mjölkbildning. Forskningen fortsätter med nya experiment för att hitta den relevanta mutationen i genen. Målet är att i avelsurvalet kunna välja bort djur med denna mutation.

Länk till artikeln

Duchemin S.I., Glantz M., de Koning D.J., Paulsson M., Fikse W.F. 2016. Identification of QTL on chromosome 18 associated with non-coagulating milk in Swedish Red cows. Frontiers in Genetics 7.