Mer global och urban än någonsin – SLU på 10:e upplagan av World Urban Forum

Senast ändrad: 08 juli 2021
Paulo Silva, University of Aveiro, Portugal. Lisa Diedrich, SLU, Sweden and Saswat Bandyopadhyay, CEPT University, India

Ambitionen av att främja forskningen om hållbar stadsutveckling i den globala södern motiverade SLU att delta i den 10:e upplagan av World Urban Forum (WUF10), som hölls i Abu Dhabi i februari. I ett samarbete mellan SLU Global, SLU Urban Futures och avdelningen för landskapsarkitektur vid Campus Ultuna stöttades Zeinab Tag-Eldeens initiativ att presentera resultaten från sitt forskningsprojekt inom Sparking Research into Global Transformation.

Zeinab och fem doktorander i ett Sida-finansierat utvecklingsprogram, tillsammans med Ardhi universitet i Tanzania, och programchefen för SLU Urban Futures, Lisa Diedrich, arrangerade två paneldiskussioner och en monterutställning i huvudprogrammet på WUF10. I utställningshallen presenterade ett flertal länder, regioner, forskningsinstitut och icke-statliga organisationer sina initiativ inom hållbar stadsutveckling och SLU var ett av de få utvalda universiteten som lämnade ett forskningsbidrag. I form av affischer och publikationer diskuterade SLU sin pågående forskning för den globala södern om kulturella ekosystemtjänsters bidrag till klimatresiliens i tätortsnära områden, dynamiken inom styrningen av marktillgång i tätortsnära områden, alternativa allmänna utrymmen för rekreation och fritid i informella bosättningar, dynamiken för stad och landsbygd och nytänkande för vattenförsörjningen till hushåll i små städer. Forskningsprojekten fokuserade också på sambandet mellan urbana frågor i den globala södern och norden. Dessutom fick en professionell film om kulturbaserad interaktiv forskning i multikulturella stadsmiljöer i Sverige stor uppmärksamhet. I den här filmen är unga människor de centrala aktörerna för att stärka den sociala sammanhållningen och att bygga resiliens. Connecting City2Arts-affischer och filmer skapade en möjlighet att utbyta tvärvetenskapliga perspektiv och länka kultur till frågor om hållbar utveckling – det visade verkligen SLU:s engagemang i de centrala frågorna på WUF10.

Zeinab Tag-Eldeen arrangerade och ledde diskussionen om SLU:s sidoevenemang ”Urban-Rural Nexus: Challenges and Innovations to Govern Land, Municipal and Ecosystem Services, on the Fringes of Resource Constrained Cities and Small Towns”. Doktoranderna Maglan Sangenoi, Lazaro Mngumu, Happiness Mlula och Said Nuhu diskuterade olika sätt att förbättra levnadsvillkoren för en växande befolkning i delar av Tanzania, som varken är stad eller landsbygd i traditionell mening, och utbytte kunskaper om hållbar stadsutveckling på en internationell nivå med Abdul Hussain från Nigers regering och Rafael Fomero, representant för UN HABITAT. Den sistnämnde lyfte fram UN HABITAT:s nyligen lanserade forum för samspelet mellan stad och landsbygd, där SLU var en av de viktigaste bidragsgivarna. Inom SLU:s strategi för att genomföra forskning och identifiera vägar för sociala konsekvenser undertecknade SLU 2017 ett samförståndsavtal med UN HABITAT och kommer att hållas uppdaterad. Sammankomsten kulminerade med en engagerande diskussion mellan doktoranderna och Tanzanias minister för markanvändning och bostäder, som visade att internationell forskning kan leda till förbindelser till politiska kretsar på hög nivå.

Lisa Diedrich ledde den andra paneldiskussionen: ”Beyond Informality: informal settlements as contemporaneous urban heritage”, arrangerad av Paulo Silva från Aveiro universitet i Portugal i samarbete med SLU, Lunds universitet och Ardhi universitet i Tanzania. Fyra deltagare diskuterade vardagsutrymmen i städerna Dar es-Salaam (Edson Sanga, Moohammed Wasim Yahi), Ahmedabad (Saswat Bandyopadhyay) och Kapstaden (Julian Raxworthy) som globalt sammanlänkade system, samtidigt som de uppmärksammade deras roll som specifika och konkreta fysiska platser som behöver formas genom en oavbruten föreställning av en framtid som inte är helt förutsägbar. Den andra diskussionsledaren, Chetan Vaidya, belyste värdet av informella stadsområden som möjligheternas städer, i linje med temat på WUF10, och uppmanade deltagarna att utbyta mer information om sin fallstudieforskning om hur man kan påverka den rådande situationen. Eftersom forskarna är entusiastiska över detta perspektiv, föreslog de genast en gemensam insats på årets AESOP-konferens (Association of European Schools of Planning) – SLU kommer att fortsätta förmedla sin kunskap om stadsfrågor i den globala södern och stärka sin position på det urbana området.

Lisa Diedrich och Zeinab Tag-Eldeen