Pressinbjudan: Kan vi återskapa uroxen, eller ett djur med liknande egenskaper?

Publicerad: 03 oktober 2016

Kommer dagens igenväxande ängs- och hagmarker att hållas öppna av vilda kor i framtiden? Den 6 oktober anordnar SLU ett seminarium i Uppsala om forskning som handlar om återskapandet av uroxen, eller åtminstone ett betesdjur som har samma funktioner i landskapet. Seminariet tar också upp frågor som rör etik och lagstiftning. Medverkar gör forskare från SLU, Aarhus universitet och Wageningen University.

Igenväxning av det betade landskapet pekas ofta ut som det största hotet mot biologisk mångfald i Sverige. Mer än 70 procent av ängs- och hagmarkerna har försvunnit under de senaste 100 åren, och minskningen fortsätter. Detta landskap har skapats och förvaltats av oss människor och våra betesdjur, framförallt kon.

– När mängden betande tama kor minskar, måste vi lyfta blicken från det tama till det vilda, säger docent Carl-Gustaf Thulin, vid SLU:s centrum för vilt- och fiskforskning.

Ett flertal frågor kommer att lyftas under seminariet: Kan modern genteknik eller husdjursavel hjälpa oss att återskapa uroxen? Kan vi göra det enkelt för oss och bara förvilda tamkor? Vad säger lagen om det, och vilka är de etiska perspektiven på dessa frågor? Symposiet ger även ett historiskt perspektiv på det betade landskapet – hur fungerade det innan vi och våra husdjur dominerade landskapsutvecklingen?

Seminariet hålls på engelska och vänder sig i första hand till forskare, beslutsfattare och intresseorganisationer. Journalister är mycket välkomna – kontakta i så fall Carl-Gustaf.Thulin@slu.se.

Om seminariet

Stitching Aurochs – The search for genotypic, phenotypic & ecotypic equivalents of an extinct species

Tid: 6 oktober, 13.00–17.00
Plats: Sal Audhumbla, VHC, SLU, Uppsala