Årets tonfiskmärkning i gång!

Publicerad: 23 augusti 2023
Hoppande tonfisk ovan vattenytan.

Över hela Västerhavet rapporteras observationer av hoppande gigantiska tonfiskar. Redan i början av augusti hade ovanligt mycket tonfisk setts i Öresund, vilket tyder på att fisk anlänt till våra breddgrader tidigt och snabbt sökt sig söderut till sundet. Detta bådar gott inför årets fältarbete där tonfiskar utrustas med sändare för att ge kunskap som sedan kan användas i förvaltning- och bevarandearbete.

Den blåfenade tonfiskens återkomst till svenska vatten, efter att ha varit borta i nästan 60 år, lyfts ofta som ett gott exempel på hur en ansvarstagande förvaltning lyckats rädda en art på randen av utrotning. Samtidigt ökar återigen fiskekvoterna på blåfenad tonfisk i atlanten, och många länder bygger upp sin tonfiskflotta.

– Det gör att det blir ännu viktigare att skaffa kunskap om var och hur de "svenska" tonfiskarna fiskas och kartlägga deras vandringar och överlevnad, säger Gustav Hellström, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Svårplanerat fältarbete

Märkningsfisket, som görs i Skagerrak tillsammans med en flotta av frivilliga fisketeam, inleddes i lördags och pågår till den 3 september. Efter det flyttas märkningen ner till Öresund några dagar i slutet av september.

Stökigt väder och osäker prognos har gjort det ovanligt svårt att planera årets fältarbete.

– Under helgen tvingade vinden oss att fiska mer österut än vanligt. Tonfisken var dock på plats, och fem tonfiskar fångades och märktes då och ytterligare fem i går. Två av fiskarna var strax under 240 cm, vilket var glädjande då det indikerar att nya yngre årsklasser hittat hit, säger Tomas Brodin, professor vid SLU.

Helgens största fisk var en jätte på hela 286 cm och en uppskattad vikt på 365 kg.

Tonfiskprojektet har pågått i flera år som ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, danska DTU Aqua, The International Commission for Conservation of Atlantic Tuna (ICCAT) och erfarna sportfiskare.

Forskarna märker bland anant tonfiskarna med satellitsändare som är programmerade att släppa efter ett år. Då skickar de data om allt från vandringsvägar till lekområden. För att kunna ladda ner högupplöst data behöver forskarna hämta in sändarna.

Tre personer på en båt hanterar en stor fisk

Följ med forskarna ut i fält

I månadsskiftet augusti–september befann sig forskare från SLU ute i fält för att utrusta tonfiskar med sändare som ska leverera viktig kunskap om de blåfenade tonfiskarnas liv. Läs deras egna uppdateringar från arbetet i våra stories på Instagram och Facebook!