Branddrabbade i Sydkorea vänder sig till SLU-experter

Publicerad: 21 november 2023
Ett porträtt på tre personer

Så kan trio från Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå hjälpa provinsstad i Sydkorea att bekämpa svårstoppade bränder.

Några av Sveriges lantbruksuniversitets skogsbrandsexperter är inbjudna att besöka Sydkorea i början av december. Hur kommer det sig?

– Jag hade en SLU-monter på en skogskongress i Sydkorea 2022. Många var intresserade av vår institution och jag fick en massa kontakter, berättar Kyungjin Kim, som är ekonom på institutionen för skogens ekologi och skötsel och dessutom född i Sydkorea.

En sak ledde till en annan och till slut hörde ett universitet i staden Gangneung på Sydkoreas östkust av sig. Staden känns kanske igen i Sverige som en av platserna där vinter-OS arrangerades år 2018. Men i våras var det ett av områdena i Sydkorea som drabbades av omfattande bränder. Enligt myndigheterna har nära 500 bränder härjat i landet i år, som totalt förstört över 4 500 hektar skog.

Det är där skogsbrandskunskapen på Sveriges lantbruksuniversitet kommer in i bilden. Tre medarbetare i Umeå, forskarna Inka Bohlin och Anders Granström samt kontaktpersonen Kyungjin Kim reser till universitetet för att dela sina kunskaper och berätta om hur Sverige jobbar för att förhindra och stoppa bränder.

– Det ska bli intressant att höra om deras skogsskötsel. Jag vet inte hur det är i Sydkorea, men om vi tänker på svenska förhållanden är vår goda tillgång till skogen genom ett nätverk av skogsbilvägar en stor anledning till att vi kunnat undvika bränder, säger Inka Bohlin, analytiker på SLU:s Skogsskadecentrum.

Träffar borgmästaren – och svenska ambassadören

Intresset är stort för det svenska forskarbesöket. På plats finns representanter från brandkåren, myndigheter och det lokala styret i form av bland annat borgmästaren. Också Sveriges ambassadör i Sydkorea kommer finnas på plats. Fokus blir på kunskapsutbyte, där de koreanska aktörerna ska berätta om sin skogsbrandsbekämpning. Inka ska föreläsa om branddetektering och riskhantering med teknisk hjälp, Anders om skogsbrandsbekämpning och Kyungjin om SLU:s verksamhet. Dessutom kommer de besöka den branddrabbade skogen.

Vart det nya samarbetet kommer leda är det ingen som vet än. Men för SLU-forskarna innebär det en chans att utforska skogsbrandsbekämpning i förhållanden som är helt annorlunda från de svenska.

– Sverige är platt i jämförelse med det bergiga landskapet i Sydkorea. Det är en utmaning verkligen när det gäller bränder, för topografin betyder jättemycket. Elden rör sig snabbt upp för bergssluttningar, men det gör inte människor, säger Anders Granström, skogsbrandsforskare på institutionen för skogens ekologi och skötsel.

Inka Bohlin
Analytiker vid Skogsskadecentrum
Forskare vid Institutionen för skoglig resurshushållning; Avdelningen för skoglig planering
Telefon: +46907868106