VH-fakulteten satsar på ekonomiämnet

Publicerad: 31 januari 2020
Elisabeth Jonas, Karin Alvåsen och Mikaela Jardstedt

SLU vill öka medvetenheten runt ekonomifrågorna i lantbruket. VH-fakulteten har därför gjort en satsning på att lyfta ekonomi- och företagandesperspektiven ytterligare både inom forskning och utbildning. Detta har bland annat resulterat i en ekonomigrupp bestående av tre ”djurekonomer”, som ska fokusera extra på att stärka upp ekonomi och företagande inom de husdjursvetenskapliga och veterinärmedicinska områdena.

Livsmedelsstrategins målsättning är att den svenska livsmedelsproduktionen ska öka. En förutsättning för detta är att de svenska livsmedelsproducerande företagen är ekonomiskt hållbara med bra lönsamhet på gårdsnivå. VH-fakultetens ekonomigrupp ska nu fokusera extra på att stärka upp ekonomi och företagande inom de husdjursvetenskapliga och veterinärmedicinska områdena.

I gruppen ingår tre forskare som jobbar på campus SLU Uppsala respektive campus SLU Skara. Alla har ekonomi som en del av forskningsintresset.

Elisabeth Jonas: forskar på Institutionen för husdjursgenetik och har varit med i ett projekt för att utveckla ett selektionsindex för svenska får baserat på bio-ekonomisk modellering. Inom detta projekt syns tydligt att det finns ett stort behov att jobba med ekonomi på gårdsnivå.

Karin Alvåsen: forskar på Institutionen för kliniska vetenskaper och deltar bland annat i ett tvärvetenskapligt Formasprojekt som fokuserar på gårdens djurvälfärdsnivå och den ekonomiska situationen i svenska och brittiska mjölkbesättningar.

Mikaela Jardstedt: fokusområde nöt- och lammköttsproduktion på Institutionen för husdjurens miljö och hälsa. Hon har bland annat tittat på ekonomin i vinterutfodring av dikor, samt deltagit i kursen strategisk företagsledning vid SLU Kompetenscentrum företagsledning, KCF.

Deras huvuduppgift är att fungera som en brygga mellan biologi och ekonomi och de kommer att arbeta tätt ihop med SLU Kompetenscentrum företagsledning på SLU Alnarp och institutionen för ekonomi, SLU Uppsala, vars hjärtefrågor är just ekonomi och företagsledning.

I uppdraget ingår att stödja andra forskare och lärare som vill få in mer ekonomi och företagande i forskningsprojekt och grundutbildningskurser, samt att stärka kunskaperna hos VH:s forskare och lärare inom dessa ämnen. Det sista sker dels genom att gruppen årligen kommer att genomföra VH-fakultetens ekonomidag, dels genom att anordna inspirerande seminarier. I år ligger ekonomidagen den 13 maj, SLU Uppsala.

Ekonomgruppen fick uppdraget våren 2019 och har sedan dess träffats regelbundet. En av de första uppgifterna är att titta på hur ekonomi och företagande kan stärkas upp i husdjursagronomprogrammet. Målet är att även egen fortbildning inom ekonomi och företagsledning.