HästSverige vinner hållbarhetspris

Publicerad: 08 februari 2024
Hästar

Sajten HästSverige tilldelas hållbarhetspris på Gothenburg Horse Show! Utmärkelsen är nyinstiftad och Lövsta Future Challenge tillsammans med Gothenburg Horse Show har gått samman för att lyfta hållbarhetsfrågorna. Dryga 40 nomineringar inkom och HästSverige tog hem segern.

HästSverige är en kunskapssajt för oberoende och saklig kommunikation om såväl grundläggande hästkunskap som forskning och utveckling på området häst. HästSverige drivs av SLU och SVA och ger både nybörjare som kvalificerade yrkespersoner tillgång till kvalitetssäkrad och faktabaserad kunskap om häst och hästverksamhet utan bakomliggande kommersiella intressen.

- Vi vet att många hästägare använder kunskapssajten HästSverige när man diskuterar foderstater, diskuterar en hästs mående, läser på om nya rön eller bara vill söka kunskap. Nyfikenhet och kunskap är en viktig nyckel till god hästhållning och djurvälfärd och HästSverige gör en otrolig insats”, säger Alexandra Mörner, ordf. i juryn för Hållbarhetspriset och femte generationen av ägarfamiljen bakom Lövsta Stuteri.

Anna-Lena Holgersson på SLU, en av huvudpersonerna bakom HästSverige, är glad över priset:

- Det känns fantastiskt att kunskapssajten HästSverige är så uppskattad och nu uppmärksammas på detta sätt! Det är en ära att få företräda alla som bidragit till den värdefulla sajt på ca 800 sidor som vi har idag! Det stora värdet med HästSverige att det är en lättillgänglig källa för alla till faktagranskad kunskap som är byggd på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Joanna Hagströms, kommunikatör
Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, kansli, SLU
joanna.hagstroms@slu.se, 018-67 30 66, 076-111 92 15