8 jun

SLU Vattenforum firar Världshavsdagen

evenemang |
Blått hav och blå himmel. Träd i horisonten.

Idag, 8 juni, deltar SLU Vattenforum i firandet av Världshavsdagen. Vi belyser de havsfrågor som SLU jobbar med.

Här nedan har vi samlat länkarna till aktuella forskningsnyheter om havet, från SLU.

Eftersom vi har så många experter på Östersjö- och havsfrågor på SLU har vi även satt ihop en lista sorterad efter ämnesområde, med en beskrivning av respektive persons expertis.

• Akvakulturens möjligheter och utmaningar
    Vattenbruk, eller akvakultur, där vi människor odlar djur och växter i vatten, har stor potential att ge oss framtidens mat. Ett avsnitt av podden Feeding your mind från SLU Future Food handlar om akvakulturens möjligheter och problem.

• Välkända, okända och ökända snäckor i ny bok
    I en ny Nationalnyckel från SLU Artdatabanken presenteras lungsnäckor. Uppemot 20 av bokens 193 arter kan hittas i trädgårdsmiljöer, och de allra flesta är harmlösa. Utöver invånarna i din trädgård får du även lära känna betydligt mindre kända snäckor.

• Filmen om marinforskningsfartyget R/V Svea
    Sommaren 2019 blev SLU:s nya forskningsfartyg R/V Svea färdigt – det första nya oceangående undersöknings- och forskningsfartyget på 45 år. Med åtta laboratorier och en mängd olika vetenskapliga instrument är hon en av världens modernaste forskningsfartyg.

Seminarier

• Världshavsdagen: Skydda havet!
    På Sjöhistoriska museet i Stockholm firas Världshavsdagen med föredrag och panelsamtal om skydd av havet för att bevara biologisk mångfald. Forskaren Mattias Sköld från SLU medverkar.

Östersjön på Skansen

• SLU och BSSC
    Nyfiken på Östersjön? Besök Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen och lär dig mer eller delta i digitala evenemang. SLU bidrar stolt med kunskapsunderlag.

Havsdata

Tid: 2023-06-08 -
Ort: Online
Arrangör: SLU Vattenforum
Mer information:

Världshavsdagen

Sedan FN-konferensen i Rio 1992 har Världshavsdagen firats den 8 juni.

SLU är ett vattenuniversitet

Vatten är livsviktigt. På SLU arbetar över 400 forskare och experter med vattenfrågor, från källa till hav. Vi bidrar med kunskap för att nå de globala hållbarhetsmålen i frågor som rör vattenkvalitet, livet i vatten och människans användning av vattenresurser. Läs mer på www.slu.se/vattenforum.

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU jens.olsson@slu.se, 010-478 41 44