Tallrik med mat. Foto.

Webbinarium på Zoom

Framtidens frukt och grönt

Röda grönsaker.

Lunchwebbinarium från SLU Future Food: Frukt & grönt är framtiden – både för hälsan och planeten. Men Sverige har ett krävt klimat med kalla vintrar och långa ljusa sommarnätter, så därför behövs utveckling av frukt- och grönsakssorter som passar här. Hur gör man det på bästa sätt?

I dagens livsmedelsbutiker finns det ett stort utbud av olika typer men också olika sorter av frukt och grönt. Äpplen med olika smak och utseenden i affären, till exempel Aroma eller Pink Lady, är resultat av många års växtförädling. Vi förädlar för att anpassa växterna till vårt klimat och få fram de egenskaper vi vill ha, som till exempel att växten ska ge stora frukter, vara lätt att skörda, tåla torka – och smaka gott!

I det här föredraget får du träffa forskare och andra som berättar om utvecklingen av nya sorters jordgubbar, äpplen, ärtor och bönor som trivs i ett svenskt klimat. Allt sker inom ramen för SLU Grogrund – centrum för växtförädling av livsmedelsgrödor. Där utvecklar forskare i samverkan med näringslivet nya arbetssätt för växtförädling för att Sverige ska kunna ha en växande, hållbar och lönsam produktion av frukt och grönt.

Du kommer säkert att äta mat med ursprung i SLU Grogrunds arbete i framtiden!

Från webbinariet

• Inspelning av webbinariet "Framtidens frukt och grönt"
  • Presentationen under webbinariet "Framtidens frukt och grönt"
  • Sverige behöver egen sortutveckling av frukt och grönt för att klara framtidens klimatutmaningar och SLU Grogrund har fått det uppdraget av regeringen.
  • På önskelistan står sorter med tidig blomning, en definierad mognad, som klarar torka & översvämningar, är upprätt, har hög sockerhalt och sist men inte minst har sjukdomsresistens
  • SLU Grogrund har tillgång till ett omfattande material och den genetiska spridningen ger stora möjligheter att korsa fram bra sorter

Tid: 2021-12-08 12:05 - 13:00
Ort: Webbinarium på Zoom
Arrangör: SLU Future Food
Sista anmälningsdag: 8 december 2021
Pris: Gratis
Mer information:

Talare

Eva Johansson, professor vid Institutionen för växtförädling, SLU och programchef för SLU Grogrund - centrum för växtförädling av livsmedelsgrödor (utgår på grund av sjukdom)

Jonas Skytte af Sätra, doktorand vid Institutionen för växtförädling, SLU inom Accelererad och kostnadseffektiv äpplesortutveckling genom genombaserad växtförädling

Åsa Grimberg, forskare vid Institutionen för växtförädling, SLU och projektkoordinator för Framtidens åkerböna för mat och foder

Cecilia Hammenhag, forskare vid Institutionen för växtförädling, SLU och projektkoordinator för Ärtan - garantin för framtidens gröna protein

Joakim Stefansson, koordinator vid Elitplantstationen, för sortprovning av jordgubbar och frilandsgrönsaker

SLU Future Food: Forskning och samverkan för ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart livsmedelssystem – en tvärvetenskaplig satsning för att möta morgondagens utmaningar.

SLU Grogrund – centrum för växtförädling av livsmedelsgrödor: Genom forskning och kompetensuppbyggnad inom växtförädling utvecklar vi grödor för svensk trädgårds-och jordbruksnäring. Verksamheten bedrivs i samverkan mellan akademi, näringsliv och samhälle och leder till en ökad svensk livsmedelsproduktion och konkurrenskraft.

Kl. 11:50–12:05

• Vi öppnar det digitala rummet en kvart före webbinariet
  • Välkommen att testa ljud, bild och säga hej

Kl. 12:05–12:45