SLU firar Östersjödagen

Publicerad: 25 augusti 2021
Anna Gårdmark, professor vid institutionen för akvatiska resurser, SLU. Foto.

Ökande vattentemperaturer är av de utmaningar som Östersjön står inför. Anna Gårdmark, professor på institutionen för akvatiska resurser vid SLU, berättar om varför Östersjön behöver en egen dag och hur livet i Östersjön påverkas av den pågående klimatförändringen.

Den 26:e augusti är det Östersjödagen. Varför behöver Östersjön en egen dag?

Östersjön är ett spännande hav! Det har en unik miljö och blandning av arter, till glädje och nytta för oss 90 miljoner människor som bor runtomkring. Det är bra att Östersjön uppmärksammas eftersom vi behöver jobba mer med att komma tillrätta med alla de problem som Östersjön – och vårt användande av Östersjön – fortfarande utsätts för. Tillsammans kan vi göra mer för Östersjön!

Under senaste tiden har vi fått rapporter om att det varit rekordvarmt i Östersjön. Hur påverkar det livet och fisken i havet?

Uppvärmningen gör till exempel vattnet både varmare och mer syrefattigt. När det blir varmare påverkas arter på olika sätt. De som är anpassade till kallare miljöer får det förstås svårare.

För till exempel abborren, som trivs i varmare miljöer, har vi sett att högre vattentemperatur kan göra att de växer snabbare. Men det gäller inte alla individer, utan främst de abborrar som är små. Stora individer växer inte snabbare och de kan istället få en ökad dödlighet när det blir varmare.

Vid riktigt höga temperaturer kan man få akut fiskdöd i grunda områden, då syret tar slut och det blir för varmt för kroppens processer. Som helhet minskar produktionen av fisk när det blir alltför varmt.

Hur ser det ut för Östersjön i framtiden och vad kan man göra?

Vi behöver som samhällen och individer ta ansvar och åtgärda hur vi påverkar Östersjön.

Medeltemperaturen i Östersjön har redan ökat på grund av klimatförändringarna, och kommer att fortsätta öka snabbare här än närmare ekvatorn. Därför är det extra viktigt att vi minskar vår mänskliga påverkan och att vi anpassar hur vi använder Östersjön, till exempel minskar utsläpp, skyddar grunda livsmiljöer från utbyggnad och båttrafik, och anpassar vad och hur vi fiskar.

Som enskild person spelar det roll vilka beslutsfattare man röstar fram och hur man konsumerar. Lättast är om man hjälps åt – det finns många föreningar där man kan arbeta tillsammans för en bättre Östersjömiljö. Informera dig, engagera dig och konsumera miljövänligt!

Fakta:

Anna Gårdmark, professor
Institutionen för akvatiska resurser, SLU
anna.gardmark@slu.se, 010-478 41 25

Vicedekan, ansvar för fortlöpande miljöanalys

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU