Exjobb om vatten på SLU

Senast ändrad: 01 december 2023
Två studenter sitter vid varsitt bord och tittar i mikroskop.

Skulle du vilja göra examensarbete inom ett vattenrelaterat ämnesområde på SLU? I så fall vill vi hjälpa dig att hitta rätt.

I länkarna nedan hittar du förslag på självständiga arbeten, kandidatarbeten och examensarbeten vid SLU:s vattenrika institutioner. Du hittar också tips på tidigare studentarbeten om vatten, att hämta inspiration från.

Institutionen för akvatiska resurser erbjuder examensarbeten inom marinbiologi, marinekologi, sötvattensbiologi, sötvattensekologi, limnologi och hållbar utveckling. Hos oss kan du ha fokus på en rad olika organismer, ta chansen att koppla ditt examensarbete till olika typer av provtagning och analysmetoder i sjöar, älvar och hav och bidra till vårt kunskapsbyggande för starka fiskbestånd i friska vatten, även i ett varmare klimat. Här finns en sida med aktuella examensarbeten och självständiga arbeten.

institutionen för vatten och miljö har vi examensarbeten inom ekologi, hydrologi, miljökemi, miljöanalytisk kemi, modellering och vattenkemi. Hos oss får du dela vårt fokus på vattnet från källa till hav och från källa till kran. Vår nära koppling till miljöanalysen (SLU:s unika uppdrag att bistå samhället med kunskap och data för att nå miljö- och hållbarhetsmålen) är något du kan dra nytta av och använda i ditt arbete. På vår sida där vi sammanställt lediga självständiga arbeten kan du hitta detaljerad information om vad du kan få lära dig mer om.

Institutionen för mark och miljö erbjuder självständigt arbete/examensarbete inom markvetenskap, miljövetenskap och biologi. Här finns en webbsida som beskriver arbetsgången och ger förslag på examensarbeten.

Institutionen för vilt, fisk och miljö erbjuder examensarbeten inom skogs­vetenskap, biologi och miljövetenskap. Läs mer om deras lediga examensarbeten och lediga kandidatarbeten.

Ibland händer det att forskare inom vattenområdet utlyser examensarbeten på SLU:s karriär- och stipendieportal.

Har du en egen idé om vad du vill göra för examensarbete? Kontakta gärna SLU Vattenforum: water@slu.se, så förmedlar vi kontakt med rätt forskare eller utbildningsansvarig.

Hämta inspiration genom att botanisera bland tidigare examensarbeten i Epsilons arkiv för studentarbeten, till exempel med "water" eller "fish" som sökord.

För mer information, kontakta Jens Olsson, koordinator för SLU Vattenforum. water@slu.se